نایلون آبیاری: بررسی انواع، کاربرد، مزایا، قیمت

نام نویسنده: مریم حیدری
نایلون آبیاری

گسترش صنعت تولید محصولات نایلونی به آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی هم کمک کرده است. نایلون آبیاری نوعی پلاستیک منحصر به فرد است که برای آبیاری منظم زمین‌های کشاورزی و باغ کاربرد دارد. استفاده از نایلون آبیاری مزایای گسترده‌ای به همراه دارد. به کمک این محصول نایلونی می‌توانید بدون نیاز به سیستم‌های آبیاری گران قیمت، زمین و باغ خود را به بهترین نحو آبیاری کنید. در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از نایلون آبیاری می‌پردازیم. 

نایلون آبیاری چیست؟

نایلون آبیاری نوعی پلاستیک مسطح است که تعداد بسیار زیادی سوراخ بر روی آن قرار دارد. زمانی که آب وارد این نایلون می‌شود؛ ساختار آن از حالت مسطح خارج خواهد شد. روزنه‌ها و سوراخ‌های موجود بر روی نایلون آبیاری؛ راه خروج آب از نایلون و رسیدن به محصولات کشاورزی هستند. با خرید نایلون آبیاری می‌توانید جریان آب را به مسیر دلخواه هدایت کنید و دورترین نقطه از زمین کشاورزی و باغ نسبت به منبع آب را هم آبیاری نمایید. تعداد سوراخ‌های موجود بر روی نایلون، طول، عرض و سایر مشخصات این محصول قابل تغییر هستند. بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده مدل‌های مختلفی از نایلون آبیاری را سفارش دهید. 

انواع نایلون آبیاری

تنوع تولید محصولات نایلونی بسیار گسترده است. نایلون آبیاری هم به عنوان یک محصول منحصر به فرد با کارایی ویژه از این موضوع مجزا نیست. انواع نایلون آبیاری بر اساس شکل ظاهری در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

1_ تک لا

در اغلب موارد منظور از نایلون آبیاری؛ نایلون مسطحی است که پس از ورود جریان آب به آن حالت لوله‌ای پیدا می‌کند. در کنار این محصول شناخته شده، نوعی نایلون آبیاری تک لا هم تولید می‌شود. این محصول در قالب رول‌های ساده عرضه شده و کاربرد متفاوتی دارد. از نایلون‌های آبیاری تک لا به عنوان عایق کف مسیر انتقال آب زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها استفاده می‌شود. 

2_ روده ای

نایلون آبیاری روده‌ای یا همان لوله‌ای؛ شناخته شده‌ترین نوع این محصول است. نایلون آبیاری روده‌ای هم به صورت رولی عرضه می‌شود، ولی طرفین آن باز نبوده و حالت لوله‌ای شکل دارد. از نایلون‌های آبیاری روده‌ای به عنوان لوله یا شلنگ استفاده می‌شود. مدل‌های مختلف نایلون روده‌ای یا لوله‌ای برای انتقال آب و آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها کاربرد دارند.

مزیت های نایلون آبیاری

استفاده از نایلون آبیاری هم مانند سایر محصولات پلاستیکی؛ مزایای گسترده‌ای به همراه دارد. آبیاری زمین‌های کشاورزی؛ سخت و زمان‌بر است. از طرفی برای راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری مکانیزه هم به صرف هزینه‌های مالی بسیار زیادی نیاز است. در حالی که استفاده از نایلون آبیاری مزایای نامبرده در ادامه مطلب را به همراه دارد:

1_ جابه‌جایی آسان

نایلون‌های آبیاری؛ وزن و حجم کمی دارند. به همین علت جابه‌جایی و حمل آن‌ها بسیار آسان است. با خرید نایلون آبیاری می‌توانید این محصول پلاستیکی را تا هر نقطه‌ای از زمین و باغ که تمایل دارید به آسانی حمل کنید.

2_ قیمت ارزان و به صرفه

خرید نایلون آبیاری نسبت به راه‌اندازی سیستم مکانیزه آبیاری قطره‌ای؛ بسیار ارزان قیمت است. با خرید نایلون‌های آبیاری می‌توانید در هزینه‌های اولیه صرفه جویی کرده و سود بیشتری کسب کنید.

3_ استفاده آسان

برای استفاده از نایلون‌های آبیاری به تجهیزات خاص، گسترده و پیچیده‌ای نیاز ندارید. آسان بودن استفاده از نایلون آبیاری یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش میزان خرید این محصول است. برای استفاده از نایلون‌های آبیاری کافی است یک بار اطلاعات کافی کسب کرده و به آسانی آن را نصب کنید. 

4_ کاهش مصرف کود

استفاده از نایلون آبیاری باعث خروج منظم، ولی قطره‌ای آب از نایلون می‌شود. این نوع آبیاری باعث جلوگیری از ترکیب حجم گسترده‌ای از آب با کود شده و در نتیجه کود شسته نمی‌شود و از بین نمی‌رود. به همین علت استفاده از نایلون‌های آبیاری به کاهش مصرف کود و هزینه‌های مالی کمک می‌کند.

5_ انتقال آب به نقاطی با دسترسی نامناسب

راه‌اندازی سیستم مکانیزه آبیاری قطره‌ای نیازمند نصب لوله‌های فلزی و پلاستیکی در نقاط مختلف یک زمین کشاورزی و باغ است. این کار می‌تواند سخت، زمان بر و گاهی خطرناک باشد. با خرید نایلون آبیاری می‌توانید این لوله‌های سبک و نایلونی را در نقاطی با دسترسی نامناسب هم نصب کنید. وزن سبک و جابه‌جایی آسان نایلون‌های آبیاری باعث جلوگیری از ایجاد خطر هنگام حمل نایلون خواهند شد.

6_ حفظ رطوبت مناسب خاک

با استفاده از نایلون‌های آبیاری؛ حجم کمی از آب به عمق نه چندان زیاد خاک نفوذ می‌کند. در نتیجه تبخیر آب در خاک کمتر صورت می‌گیرد. همین موضوع به حفظ رطوبت لازم و مناسب خاک کمک خواهد کرد.

7_ تغییر دمای خاک

آیا می‌دانید رنگ نایلون آبیاری به صورت مستقیم بر میزان دمای خاک تاثیرگذار است؟ نایلون‌های آبیاری مشکی؛ نور خورشید را جذب کرده و خاک را گرم می‌کنند. نایلون‌های آبیاری سفید هم باعث کاهش دمای خاک می‌شوند. با انتخاب رنگ مناسب نایلون آبیاری در فصل‌های مختلف سال می‌توانید به رشد بهتر بذرهای کاشته شده کمک کنید.

8_ بهبود کیفیت محصولات کشت شده

استفاده از نایلون‌های آبیاری باعث ایجاد نظم در زمین‌های کشاورزی می‌شود. با وجود نایلون‌های آبیاری؛ بذرها در مراحل مختلف رشد از جای خود خارج نشده و با خاک و گیاهان تماس بیشتری پیدا نمی‌کنند. در نتیجه احتمال وارد شدن صدمات فیزیکی گسترده به بذر و گیاه رشد کرده کاهش می‌یابد.

9_ جلوگیری از رشد علف های هرز

یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین مزایای استفاده از نایلون‌های آبیاری؛ جلوگیری از رشد علف‌های هرز است. وجود نایلون آبیاری مانع از تابش بیش از حد نور آفتاب به ریشه گیاهان می‌شود. همین موضوع یکی از علل کاهش رشد گیاهان و علف‌های هرز است.

10_ جلوگیری از وارد شدن صدمه به ریشه گیاهان

این مورد از مزایای استفاده از نایلون آبیاری نتیجه شکل‌گیری سایر مزایاست. هنگامی که بذر به صورت منظم در جای خود رشد می‌کند، از رشد علف‌های هرز جلوگیری شده و سلامت خاک حفظ می‌شود؛ ریشه گیاهان نیز سالم باقی می‌مانند.

نایلون آبیاری چیست

قیمت نایلون آبیاری قطره ای

با استفاده از نایلون آبیاری می‌توانید یک سیستم آبیاری قطره‌ای ارزان قیمت و در عین حال کاربردی راه‌اندازی کنید. قیمت نایلون آبیاری قطره‌ای تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. به همین علت قیمت نایلون‌های آبیاری تولید شده توسط تمام شرکت‌ها یکسان نیست. از جمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت نایلون آبیاری قطره‌ای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوع مواد اولیه
  • کیفیت مواد اولیه
  • عرض، ضخامت و طول نایلون
  • رنگ نایلون آبیاری
  • نوع عرضه؛ رول ساده یا روده‌ای
  • شرکت تولید کننده
  • قیمت مواد اولیه
  • هزینه‌های تولید 

بنابراین مدل‌های مختلف نایلون آبیاری تولید شده توسط یک شرکت هم یکسان نیست. برای خرید نایلون آبیاری قطره‌ای ابتدا باید مشخصات نایلون را تعیین کرده و از کارشناسان شرکت تولید کننده مشاوره دریافت کنید.

ابعاد و ضخامت نایلون آبیاری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد خرید نایلون آبیاری وجود دارد؛ محدود نبودن ابعاد نایلون‌های تولید شده است. مشتریان می‌توانند با در نظر گرفتن طول، عرض و ضخامت نایلون آبیاری؛ سفارش خود را به ثبت برسانند. با ثبت سفارش در شرکت‌های معتبر و بزرگ؛ نایلون‌های آبیاری به صورت روده‌ای یا رول‌های ساده و در ابعاد دلخواه قابل تولید هستند.

چرا باید از نایلون آبیاری قطره ای استفاده کرد؟

نایلون آبیاری قطره‌ای نوعی محصول پلاستیکی منحصر به فرد با کارایی ویژه است. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از کشاورزان و باغداران از نایلون‌های آبیاری برای آب‌رسانی به باغ و زمین کشاورزی استفاده می‌کنند. خرید نایلون آبیاری و استفاده از آن هم بنا به دلایل زیر به نفع کشاورزان است:

  • آبیاری منظم
  • کاهش هزینه‌های مالی
  • جلوگیری از رشد گیاهان هرز
  • حفظ رطوبت و دمای مناسب خاک
  • کمک به افزایش کیفیت محصولات کشت شده
  • جلوگیری از شستن کود و املاح معدنی خاک
  • آبیاری قطره‌ای تمام نقط یک زمین حتی با دسترسی نامناسب

استفاده از نایلون آبیاری از هر نظر به نفع کشاورزان و باغداران است. با استفاده از نایلون‌های آبیاری می‌توانید در مدت زمانی بسیار کوتاه یک سیستم آبیاری قطره‌ای راه‌اندازی کنید.

بهترین تولید کننده نایلون آبیاری کدام شرکت است؟

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی انواع نایلون آبیاری را با مشخصات متفاوت تولید می‌کنند. پوشان پلاستیک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده نایلون و پلاستیک بسته‌بندی، فیلم استرچ، فیلم سیلاژ، فیلم مالچ، پلاستیک گلخانه‌ای و… انواع نایلون آبیاری را با مشخصات دلخواه مشتریان تولید می‌کند. نایلون‌های آبیاری قطره‌ای تولید شده توسط شرکت پوشان پلاستیک، ویژگی‌های زیر را دارند:

  • تولید شده با مواد اولیه با کیفیت
  • قابل تولید در ضخامت، عرض و طول دلخواه
  • امکان ثبت سفارش نایلون آبیاری تک لا و روده‌ای
  • قیمت گذاری مناسب محصولات تولید شده
  • تحویل به موقع سفارشات

با ثبت سفارش خرید نایلون آبیاری در شرکت پوشان پلاستیک؛ خیال شما از تحویل به موقع، تولید نایلون‌های با کیفیت و با مشخصات دلخواه آسوده خواهد بود.

روش استفاده از نایلون آبیاری

استفاده از نایلون آبیاری قطره‌ای؛ کار سختی نیست. فقط باید از چند نکته مهم مطلع باشید تا بیشترین بهره را از خرید و استفاده از نایلون‌های آبیاری ببرید. از جمله مهم‌ترین نکات در استفاده از نایلون‌های آبیاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زمین کشاورزی باید صاف و خشک باشد. در مسیر نصب نایلون آبیاری نباید سنگ‌های بزرگ قرار بگیرند.
  • اتصالات و نایلون‌های آبیاری را باید به درستی به یکدیگر متصل کنید.
  • فشار آب را به صورت مداوم بررسی و تنظیم کنید. 

با انجام این اقدامات می‌توانید زمین کشاورزی و باغ را به بهترین نحو با نایلون آبیاری قطره‌ای آبیاری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پوشان پلاستیک، شماره همراه خود را وارد نمایید.