شیرینگ چیست؟ بررسی صفر تا صد ویژگی‌ها، کاربرد و دستگاه‌ها

نام نویسنده: مریم حیدری
شیرینگ

یک بطری آب معدنی، نوشابه، شیر پاستوریزه، گوشت‌های بسته‌بندی شده و هزاران مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی از لحظه تولید تا بسته‌بندی و رسیدن به دست مصرف کنندگان؛ از چند دستگاه مختلف مانند انواع دستگاه شیرینگ عبور می‌کنند. بسته‌بندی جذاب، بهداشتی، محکم و قابل حمل محصولات مختلف یکی از مراحل مهم تولید محسوب می‌شود.

بدون شک بسته‌بندی محصولات و سپس قرار گرفتن آن‌ها در کنار یکدیگر و شکل گیری پک‌های مختلف، نه تنها باعث جذاب به نظر رسیدن برای خریداران و مصرف کنندگان می‌شود، بلکه قابلیت نگهداری و جابه‌جایی آن‌ها را نیز آسان‌تر می‌کند. در حال حاضر از انواع مختلف دستگاه‌های شیرینک پک برای بسته‌بندی تکی و چند تایی محصولات خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی، اسباب بازی، دفتر و… استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از وبلاگ پوشان پلاستیک به بررسی جزئیات بیشتری از موضوع شیرینگ و دستگاه‌های آن می‌پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

شیرینگ چیست؟

شیرینگ در واقع همان شیرینک یا شرینک (shrink) به معنای فشرده شدن، جمع شدن یا کوچک شدن است که در طول زمان و با رواج یافتن در میان صنایع مختلف دچار تغییراتی جزئی شده است. شیرینک پک؛ فرآیند بسته‌بندی یک یا چند محصول است که به روش‌های مختلف و با دستگاه‌های شیرینک پک متفاوت انجام می‌شود. از بسته‌بندی یک شیشه مربا، ترشی یا سس مایونز گرفته تا کنار هم قرار گرفتن پک‌های شش تایی آب معدنی، نوشابه، شیر یا حتی داروهای مختلف از طریق شیرینک پک انجام می‌شوند.

بنابراین شیرینک در ساده‌ترین حالت ممکن به بسته‌بندی نایلونی محصولات مختلف گفته می‌شود. شیرینگ نوعی فیلم بسته بندی است که از مواد پلاستیکی تولید می‌شود. این فیلم با قرار گرفتن در معرض گرما، تغییر شکل داده و جمع می‌شود و نهایتاً دور تا دور محصول مورد نظر را می‌گیرد. شیرینگ‌ها از نظر جنس؛ انواع مختلفی دارند و هر کدام هم کاربرد مختص به خود را دارند. برای مثال بسته‌بندی و درج مشخصات مختلف بر روی شیشه‌های مربا توسط یکی از انواع شیرینک انجام می‌شود و تهیه پک‌های شش تایی نوشابه از طریق یکی دیگر از فرآیندهای شیرینک صورت می‌گیرد. به طور کلی از شیرینک برای درج مشخصات محصولات، حفظ و نگهداری آن‌ها در برابر رطوبت، گرد و غبار و همچنین جابه‌جایی و چیدمان آسان استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این فیلم بسته بندی انواع مختلفی دارد، قیمت شیرینگ در بازار بسیار متغیر است، برای خرید و ثبت سفارش با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

انواع شیرینگ

همانطور که گفتیم از فرآیندهای شیرینک برای بسته‌بندی تکی یا چند تایی محصولات مختلف استفاده می‌شود. برای بسته‌بندی محصولات نیز فیلم شیرینک در شکل‌های مختلف تهیه می‌شوند. توجه داشته باشید مواد اولیه به کار برده شده برای تولید فیلم‌های شیرینگ، متفاوت هستند. لازم به ذکر است هر یک از انواع شیرینک برای یک یا چند نوع از دستگاه‌های فرآیند بسته‌بندی قابل استفاده هستند. انواع شیرینک بر اساس شکل و حالتی که تولید می‌شوند، شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب هستند:

1_ رول شیرینگ

حتما تا به حال از سلفون برای بسته‌بندی یکسری وسایل، ظروف غذا و غیره در خانه استفاده کرده‌اید. سلفون (فیلم استرچ) به صورت رول در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و استفاده از آن نیز آسان است. رول شیرینگ نیز به همین صورت در اختیار کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و صنایع مختلف برای بسته‌بندی محصولات و تهیه پک‌های مختلف قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید اغلب فیلم‌های شیرینک با جنس‌های مختلف در قالب رول تولید می‌شوند.

شیرینگ پاکتی گوشت

2_ شیرینگ پاکتی

یکی دیگر از انواع مختلف فیلم شیرینک که در اغلب موارد برای بسته‌بندی تکی محصولات استفاده می‌شود؛ شیرینک پاکتی است. شیرینک‌های پاکتی در ابعاد مختلف و با جنس‌هایی متفاوت برای بسته‌بندی محصولاتی که به اصطلاح پاکتی هستند استفاده می‌شود. یک طرف شیرینک‌های پاکتی، باز است و پس از قرار گرفتن محصول در آن از طریق حرارت بسته می‌شود. بسته شدن طرف باز شیرینک پاکتی هم ممکن است از طریق دوخت ساده نواری یا هر روش دیگری مانند انتهای روکش پاکت سیگار انجام شود.

3_ شیرینگ تک لا

همانطور که گفتیم اغلب شیرینک‌ها به صورت رولی تولید می‌شود ولی به صورت‌های مختلف استفاده خواهند شد. برای مثال؛ شیرینگ تک لا نوعی شیرینک رولی است که برای بسته‌بندی به کمک آن یک رول در قسمت بالایی و یک رول در پایین دستگاه شیرینک تونلی قرار می‌گیرد و با هدایت محصول به درون تونل، فرآیند شیرینک پک انجام خواهد شد. به این ترتیب تمام قسمت‌های محصول مورد نظر، بسته‌بندی می‌شوند.

4_ شیرینگ روده ای

شیرینک روده ای یا ساده نیز همان شیرینک رولی است که کاربردهای گسترده‌ای برای بسته‌بندی محصولات در شکل‌های مختلف دارد. بسته‌بندی‌های تکی و چند تایی محصولات مختلف از طریق شیرینک‌های روده ای به صورت دستی یا صنعتی و با استفاده از دستگاه‌های حرفه‌ای انجام می‌شوند، به همین علت است که عنوان شیرینک ساده به این نوع از فیلم‌های شیرینک داده شده است.

5_ شیرینگ بغل باز

می توانیم بگوییم شیرینک بغل باز هم نوعی شیرینک رولی است، با این تفاوت که نایلون یا پلاستیک شیرینک در اندازه دلخواه از وسط تا می‌خورد و محصول در آن قرار می‌گیرد، سپس محصول به همراه شیرینک پیچیده شده به دور آن درون دستگاه شیرینک که در اغلب موارد دستگاه کابینتی است قرار می‌گیرد و بسته‌بندی می‌شود.

6- لیبل شیرینگ

پلاستیک‌های رنگی چسبیده به انواع بطری و شیشه، درب بطری‌های سس و هزاران مثال دیگر، نوعی شیرینگ است. لیبل شیرینگ با اعمال گرما دور تا دور محصول پیچیده می‌شود و یک ظاهر جذاب به آن می‌بخشد. لیبل‌ها در طول‌ و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و یک راهکار عالی برای بازاریابی و افزایش فروش محصولات است. از این لیبل‌ها برای محکم کردن درب ظروف نیز استفاده می‌شود.

انواع شیرینگ بر حسب متریال

شیرینک نام یک فرآیند بسته‌بندی است که طی آن محصول یا محصولات مورد نظر درون یک نایلون یا پلاستیک قرار می‌گیرند و بسته‌بندی می‌شوند، ولی به طور کلی به همان نایلون یا پلاستیک بسته‌بندی هم شیرینگ یا فیلم شیرینک گفته می‌شود. شیرینک‌ها از مواد اولیه مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام هم می‌توانند درجه کیفی متفاوتی داشته باشند. جنس و درجه کیفی مواد اولیه شیرینک با در نظر گرفتن نوع بسته‌بندی برای مثال تکی یا چند تایی، لزوم درج مشخصات، میزان شفافیت و به طور کلی نظر سفارش دهنده مشخص خواهد شد. به این ترتیب انواع شرینیک از نظر متریال و ماده اولیه شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب هستند:

1_ شیرینگ پلی اتیلن

رایج‌ترین ماده اولیه‌ای که برای تولید فیلم شیرینک استفاده می‌شود؛ پلی اتیلن (PE) است. ویژگی‌های مختلف و منحصر به فردی که پلی اتیلن به عنوان یک پلیمر دارد باعث گسترده بودن کاربرد آن در صنایع بسته‌بندی و شیرینک شده است. پلی ایتلن یک پلیمر گرما نرم است و به همین علت در دستگاه‌های شیرینگ یا به کمک سشوارهای صنعتی به راحتی تغییر شکل داده و محصول مورد نظر را بسته‌بندی می‌کند. استحکام کششی و مقاومت بالا در برابر ضربه، سرعت بسته‌بندی سریع، شفافیت خوب و… از جمله عواملی هستند که پلی اتیلن را به یکی از گزینه‌های مناسب برای فرآیند شیرینک تبدیل می‌کنند. لازم به ذکر است رایج‌ترین نوع اتیلنی که برای تولید فیلم‌های شیرینک استفاده می‌شود؛ پلی اتیلن با چگالی کم (LDEP) است.

2_ شیرینگ پلی الفین

اگر قصد بسته‌بندی محصولاتی با شکل‌های متفاوت دارید یا اینکه محصول مورد نظر شما به دلیل طراحی آن به راحتی بسته‌بندی نمی‌شود؛ فیلم شیرینک پلی افلین (POF) بهترین گزینه است. پلی افلین نوعی هیدروکربن است که فیلم‌های شیرینک تولید شده از آن بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند، به همین علت بسته‌بندی محصولات به کمک آن‌ها راحت‌تر است.

3_ شیرینگ پی وی سی

همانطور که گفتیم از شیرینک برای قرار دادن یک روکش بر روی محصولات مختلف جهت درج مشخصات محصول، تبلیغات و… هم استفاده می‌شود. شیرینک پی وی سی به دلیل ضخامت کمی که دارد و در عین حال شکننده بودن آن؛ گزینه مناسبی برای تهیه روکش اصلی محصولات است. برای مثال روکش پلاستیکی، نازک و شکننده شیشه‌های مربا، ترشی و سس از جنس شیرینک پی وی سی هستند.

دستگاه شیرینگ اتوماتیک

انواع دستگاه شیرینگ پک

با توجه به اینکه محصولات مختلفی در کارخانه‌های بزرگ تا کارگاه‌های کوچک و حتی خانگی؛ بسته‌بندی و شیرینک می‌شوند، بنابراین فرآیند بسته‌بندی از طریق دستگاه‌های مختلفی انجام خواهد شد. هر یک از دستگاه‌های شیرینک ویژگی‌های مختص به خود را دارند و به همین علت از آن‌ها برای بسته‌بندی محصولاتی متفاوت با فیلم‌های شیرینک مختلف استفاده می‌شود. انواع دستگاه شیرینک شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب هستند:

1_ دستگاه شیرینک دستی

یکی از ساده‌ترین دستگاه‌های شیرینک که برای بسته‌بندی محصولات در کارگاه‌های کوچک یا حتی در خانه استفاده می‌شود؛ شیرینک دستی است. در یک قسمت از این دستگاه؛ دوخت حرارتی قرار گرفته است و در قسمت دیگر جایی برای رول شیرینک در نظر گرفته شده است. به این ترتیب باید ابتدای فیلم شیرینگ را با دوخت حرارتی ببندید و محصول را در میان فیلم قرار دهید، سپس قسمت انتهایی و کناری بسته‌بندی را با دوخت حرارتی ببندید و در نهایت تمام قسمت‌های پشت و رو بسته‌بندی را با سشوار صنعتی حرارت دهید.

2_ دستگاه شیرینک نیمه اتوماتیک

دستگاه‌های شیرینگ نیمه اتوماتیک نسبت به دستگاه‌های دستی؛ پیشرفته‌تر و بزرگتر هستند. این نوع از دستگاه‌های شیرینک در اندازه‌های مختلف و برای بسته‌بندی محصولات متفاوتی که در کارتن قرار گرفته‌اند یا حتی بدون کارتن هستند، تولید می‌شوند. کاربری که از این دستگاه استفاده می‌کند باید محصولات را درون دستگاه نیمه اتوماتیک قرار داده، پدال دوخت حرارتی را فشار دهد و پس از خارج کردن محصول پک شده، این کار را تکرار کند.

3_ دستگاه شیرینک تمام اتوماتیک

بدون شک هر نوع دستگاه تمام اتوماتیکی در مقایسه با مدل‌های نیمه اتوماتیک و دستی؛ فرآیندهای طراحی شده را بهتر و در مدت زمان کمتری انجام می‌دهند. دستگاه تمام اتوماتیک شیرینگ هم از این موضوع مجزا نبوده و برای استفاده از آن کافی است محصولات را روی استند شروع دستگاه قرار دهید. به این ترتیب دیگر نیازی به فشار دادن پدال دوخت نیست و فرآیند بسته‌بندی محصولات در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. قیمت این دستگاه گران‌تر است اما برای کارخانه‌هایی با حجم تولید بالا، تنها راه حل ممکن است.

4_ دستگاه شیرینک کابینتی

این نوع از دستگاه‌های شیرینک برای بسته‌بندی محصولات با اندازه کوچک و متوسط استفاده می‌شوند. محصول مورد نظر در محفظه دستگاه شیرینگ کابینتی قرار می‌گیرد و با استفاده از فیلم شیرینک که معمولا فیلم‌های پاکتی هستند، فرآیند بسته‌بندی انجام می‌شود. با توجه به محدود بودن اندازه محفظه دستگاه شیرینک کابینتی از آن برای بسته‌بندی محصولاتی مانند مواد غذایی با حجم کم، محصولات آرایشی و بهداشتی و به طور کلی محصولات با اندازه کوچک و متوسط استفاده می‌شود.

5_ دستگاه شیرینک تونلی

فیلم‌های شیرینگ تک لا در قسمت‌های بالا و پایین دستگاه شیرینک تونلی قرار می‌گیرند و محصول به درون تونل حرارتی این دستگاه هدایت می‌شود. به این ترتیب فیلم شیرینک از بالا و پایین بر روی محصول قرار گرفته و از همه جهات، فیلم شیرینک روی محصول دوخت می‌شود. با توجه به ظرفیت بالای این دستگاه از آن برای بسته‌بندی محصولات با اندازه متوسط به بالا یا در واقع نیمه سنگین و سنگین استفاده می‌شود.

شیرینگ شیشه

کاربردهای شیرینگ

امروزه بسته‌بندی محصولات مختلف حتی محصولاتی که در گذشته به صورت فله‌ای عرضه می‌شدند نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسته‌بندی محصولاتی مانند مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، دارویی، دخانی، اسباب بازی، دفتر و… در دو مرحله انجام می‌شوند. در مرحله اول؛ محصول در یک ظرف، بطری یا به طور کلی محفظه شیشه ای، پلاستیکی یا کارتنی قرار می‌گیرد. پس از آن برای تولید پک‌های چند تایی یا حتی قرار دادن یک روکش بر روی ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای از فرآیند شیرینگ استفاده می‌شود، بنابراین می‌توانیم فرایند شیرینک را بسته‌بندی ثانویه در نظر بگیریم. از شیرینک پک برای درج مشخصات محصول، تبلیغات، ایجاد پک‌های چند تایی و حمل آسان و همچنین محافظت از محصولات در برابر گرد و غبار، رطوبت و آلودگی استفاده می‌شود. به کمک فرآیند شیرینک می‌توانید پک‌های چندتایی محصولات را به راحتی روی هم قرار داده و جابه‌جا کنید.

مزیت‌های شیرینگ

بسته‌بندی ثانویه محصولات یا همان شیرینگ به واسطه استفاده از فیلم‌های شیرینک غیر قابل نفوذ دارای مزیت‌های بسیار زیادی است. برای مثال محصولات خشکی که شیرینک شده‌اند در برابر رطوبت محافظت شده و آسیبی به کیفیت آن‌ها نمی‌رسد، در نتیجه میزان ضرر و زیان فروشنده یا خریدار کاهش پیدا می‌کند.

از طرفی تولید پک‌های چند تایی باعث کاهش فضای مورد نیاز برای نگهداری، حمل و جابه‌جایی آن‌ها می‌شود. به طور کلی شیرینک محصولات مختلف اعم از مواد غذایی، آشامیدنی، مصالح ساختماتی، لوازم التحریر، وسایل برقی و… باعث حفظ کیفیت و کارایی محصولات و در نتیجه کاهش ضرر و زیان فروشندگان و خریداران خواهد شد.

جمع بندی

تولید محصول فقط یکی از موضوعات مهم در صنایع تولیدی مختلف است، موضوع اصلی دیگر؛ بسته‌بندی اصولی و عرضه محصولات است. محصولات مختلف در اغلب موارد به دو نوع بسته‌بندی اولیه و ثانویه نیاز دارند و بسته‌بندی ثانویه با استفاده از فیلم‌های نایلونی و پلاستیکی شیرینگ انجام می‌شوند. برای شیرینک تکی یا چند تایی محصولات باید دستگاه دستی، اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک مناسب را انتخاب کنید. همچنین لازم به ذکر است هر یک از فیلم‌های شیرینک برای یک یا چند نوع از دستگاه‌های بسته‌بندی مناسب هستند و باید به این موضوع هم توجه کنید. برای ثبت سفارش و خرید تمامی انواع شیرینگ می‌توانید با کارشناسان فروش ما در پوشان پلاستیک تماس حاصل فرمائید.

1 در مورد “شیرینگ چیست؟ بررسی صفر تا صد ویژگی‌ها، کاربرد و دستگاه‌ها”

  1. سلام وقت بخیر و خسته نباشید.
    ممنون بابت تب مفیدتون درباره شرینک.
    یک نکته ای درباره بسته بندی اولیه بودن شرینک هستش، فکر میکنم به غیر از ثانویه، میتونه اولیه هم باشه
    مثل بسته بندی های وکیوم ژامبون یا گوشت، بسته بندی شش تایی لیوان های شیشه ای(که البته این مورد در زمان های گذشته زیاد بوده ولی الان کمتر دیده میشه)و … .
    مجددا از توجه شما سپاسگزارم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پوشان پلاستیک، شماره همراه خود را وارد نمایید.