پلی اتیلن سبک چیست؟ بررسی ساختار و کاربردها

نام نویسنده: مریم حیدری
پلی اتیلن سبک چیست؟ بررسی ساختار و کاربردها

پلی اتیلن سبک یا با چگالی کم (Low Density Polyethylene) یک ترموپلاستیک ساخته شده از مونومر اتیلن است. این اولین گرید پلی اتیلن بود که در سال 1933 توسط صنایع شیمیایی امپریال (ICI) با استفاده از فرآیند فشار بالا از طریق پلیمریزاسیون رادیکال آزاد تولید شد.این ماده امروزه نیز به همان روش تولید می‌شود و از پرکاربردترین پلاستیک‌ها در سراسر جهان است. در ادامه این مطلب از پوشان پلاستیک به بررسی کامل این ماده پرکاربرد می‌پردازیم.

LDPE اولین پلاستیکی بود که در اواخر دهه 1940 مورد استفاده تجاری رایج در بسته‌بندی قرار گرفت. پلی اتیلن سبک پلیمریزه شده است و برخلاف HDPE، دارای ساختار بسیار منشعب، با شاخه‌های بلند و کوتاه است. درصد بلورینگی کمتر LDPE باعث شده است تا چگالی کمتری نسبت به HDPE داشته باشد و نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد.

مقاومت خوب LDPE در برابر مواد شیمیایی و روغن، همراه با هزینه کم تولید، آن را برای بسیاری از کاربردهای بسته بندی انعطاف پذیر عالی می‌کند. PE سبک از HDPE شفاف‌تر است، اما در دمای پایین‌تری نسبت به HDPE ذوب می‌شود و زمانی که پایداری حرارتی مورد نیاز است، یک نقطه ضعف است. ولی برای لایه آب بندی حرارتی در بسته‌بندی‌های انعطاف پذیر، این ویژگی یک مزیت است. پلی اتیلن سبک در معرض گرما تغییر شکل می‌دهد و می‌توان بارها آن را گرم کرد و دوباره شکل داد.

مزایای پلی اتیلن سبک (LDPE)

مزایای پلی اتیلن سبک (LDPE)

  1. انعطاف پذیر، با استحکام کششی کم: این بدان معنی است که LDPE می‌تواند کشش زیادی را قبل از پارگی تحمل کند که آن را برای تولید مواردی مانند کیسه‌های پلاستیکی، کیسه‌های سطل زباله و انواع فیلم بسته بندی پلاستیکی، ایده آل می‌کند.
  2. مقاوم در برابر رطوبت: این ویژگی‌ باعث می‌شود تا این ماده برای ساخت ظروف پلاستیکی کاربرد داشته باشد. اگر این پلاستیک دچار پارگی نشود، مایعی از داخل آن نشت نمی‌کند. مقاومت در برابر رطوبت باعث شده است تا LDPE برای پوشش مخازن شیمیایی، لوله‌های آب و بطری‌های فشاری (سس) نیز استفاده شود.
  3. مقاوم در برابر ضربه: علیرغم استحکام کششی کم، LDPE دارای مقاومت شگفت انگیزی در برابر ضربه است که باعث دوام طولانی آن می‌شود. این ویژگی دلیل استفاده از مواد پلی اتیلن سبک برای لوله‌های آب و ظروف نوشیدنی است.
  4. مقاومت شیمیایی: مانند HDPE، مقاومت شیمیایی بالای LDPE به این معنی است که برای بسته بندی مواد غذایی، کارتن‌های نوشیدنی یکبار مصرف و کاربردهای مشابه در صنایع غذایی خرده فروشی مناسب است.
  5. مقاومت در برابر دمای بالا: این ترموپلاستیک شکل خود را بین دمای منفی 40 تا 90 درجه سانتیگراد به خوبی حفظ می‌کند. به همین دلیل نیز برای ساخت بسته‌بندی مناسب است. 
  6. هادی ضعیف الکتریسیته: مانند همه پلاستیک ها، پلی اتیلن سبک نیز کم و بیش ضد الکتریسیته است. این ویژگی و انعطاف‌پذیری، باعث می‌شود تا برای عایق کردن سیم‌ها و کابل‌های برق استفاده شود. 
  7. تولید آسان و قابل بازیافت: تولید پلی اتیلن سبک به انرژی و سرمایه کمی نیاز دارد و به همین علت تولید انبوه آن امکان‌پذیر و آسان است. از طرفی این ماده قابل بازیافت است و در نتیجه نگرانی‌های زیست محیطی را کاهش می‌دهد. مزیت دیگر LDPE، قیمت نهایی ارزان آن است که باعث می‌شود انتخابی مقرون به صرفه برای ساخت وسایل متعدد باشد. 

معایب پلی اتیلن سبک (LDPE)

  • ساختار نازک و مستعد پاره شدن
  • عدم کاربرد در دماهای بسیار بالا یا پایین
  • نفوذپذیری بالا در برابر دی اکسید کربن و سایر گازها
  • مقاومت کم در برابر اشعه ماوراء بنفش

بررسی کاربردهای LDPE

این ماده نرم و انعطاف‌پذیر است و از پرمصرف‌ترین پلاستیک‌ها است. برای مصرف کننده معمولی، پلی اتیلن با چگالی کم بیشتر به عنوان پلاستیک نوع 4 شناخته می‌شود. این ماده برای ساخت پلاستیک خرید مانند کیسه‌های عرضه شده توسط فروشگاه‌های مواد غذایی و سایر خرده فروشان استفاده می‌شود. LDPE همچنین می‌تواند برای ساخت کیسه‌های نان، بسته بندی مواد غذایی، بطری‌های فشاری (سس‌ها) و رویه‌های ظروف پلاستیکی استفاده شود.

LDPE بازیافت شده را می‌توان برای ایجاد طیف گسترده‌ای از محصولات، از سطل زباله تا تخته‌های پلاستیکی استفاده کرد. کیسه‌های مواد غذایی استفاده شده نیز ممکن است به کیسه‌های جدید تبدیل شوند. LDPE مشابه HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) یا پلاستیک شماره 2 است. HDPE همزاد LDPE ضخیم‌تر و بادوام تر است و برای ساخت انواع ظروف پلاستیکی استفاده می‌شود. 

پوشان پلاستیک تولیدکننده انواع فیلم پلاستیکی مانند فیلم استرچ و شیرینگ از ماده اولیه پلی اتیلن است که در صنایع غذایی، دارویی، حمل‌ونقل، بسته‌بندی، صنایع فلزی، پلیمر، کشاورزی و… برای بسته‌بندی محصولات به کار می‌رود. انواع فیلم استرچ دستی و ماشینی برای برای مشاهده لیست محصولات روی دکمه زیر کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پوشان پلاستیک، شماره همراه خود را وارد نمایید.