چاپ شیرینگ: بررسی انواع، کاربرد و ثبت سفارش

نام نویسنده: مریم حیدری
چاپ شیرینگ

امروزه بسته‌بندی‌‌ محصولات مختلف علاوه بر محافظت از آن‌ها در برابر عوامل محیطی، برای تبلیغات هم کاربرد دارد. تولید کنندگان می‌‌‌توانند با انتخاب روش مناسب چاپ شیرینگ؛ اطلاعات محصول، لوگو، نام برند و هر متن و تصویر مرتبط با همان محصول را بر روی بسته‌بندی‌‌ درج کنند. با توجه به ویژگی‌هایی که انواع نایلون و فیلم شیرینگ دارند؛ چاپ تصویر و متن بر روی آن‌ها بسیار رایج است. از طرفی قابلیت چاپ و رنگ پذیری خوب نایلون‌های شیرینگ باعث افزایش جذابیت تصاویر و متن‌های چاپ شده بر روی این نایلون‌ها می‌‌‌شود. بنابراین تولید کنندگان می‌‌‌توانند با در نظر گرفتن یک سری نکات مهم نسبت به انتخاب چاپ شیرینگ مناسب اقدام کنند. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از انواع چاپ شیرینگ می‌‌‌پردازیم.

چاپ شیرینگ چیست؟

بدون شک بسته‌بندی‌‌ یکی از مهم‌ترین ‌مراحل تولید و عرضه محصولات مختلف است. در این میان ممکن است یک محصول از چند مرحله مختلف بسته‌بندی‌‌ عبور کند. از جمله چنین محصولاتی می‌توانیم به آب معدنی، شیر و نوشابه اشاره کنیم. بطری، نایلون رنگی که به دور آن چسبانده می‌‌‌شود و نایلونی که برای بسته‌بندی‌‌ چندتایی بطری‌ها در نظر گرفته خواهند شد؛ همگی جزء مراحل بسته‌بندی‌‌ محسوب می‌‌‌شوند. بهتر است بدانید نایلون شیرینگ یکی از کاربردی‌ترین ‌انواع نایلون‌هایی است که برای بسته‌بندی‌‌ این محصولات مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد. هر یک از نایلون‌های شیرینگ از مواد اولیه مختلفی مانند پلی اتیلن، پی وی سی و پلی الفین تولید می‌‌‌شوند. نایلون‌های شیرینگ تولید شده با هر یک از این مواد اولیه نیز ویژگی‌های مختص به خود را دارند. از جمله مهم‌ترین ‌نکاتی که باید در مورد نایلون‌های شیرینگ بدانید، می‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شیرینگ تولید شده از پلی اتیلن؛ نرم، انعطاف پذیر و جمع شونده است، زیرا پلی اتیلن یک ماده گرما نرم است. (مانند نایلون بسته‌بندی‌‌ چندتایی بطری‌ها)
  • نایلون شیرینگ پی وی سی؛ خشک و شکننده است. به همین علت برای بسته‌بندی‌‌ چندتایی محصولات مناسب نیست. (مانند نایلون خشک دور شیشه‌های مربا)
  • به طور کلی نایلون‌های شیرینگ با قرار گرفتن به دور محصول و اعمال حرارت، جمع می‌‌‌شوند. به همین علت عنوان شیرینگ (جمع شونده) به آن‌ها داده شده است.

بنابراین بسته‌بندی‌‌ با استفاده از نایلون شیرینگ دارای مزایای نام برده در ادامه مطلب است:

  • حفظ سلامت محصولات در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، گرد و غبار و نور آفتاب
  • درج تبلیغات و مشخصات محصولات
  • جابه‌جایی و انبار کردن آسان‌تر

بنابراین منظور از چاپ شیرینگ؛ استفاده از روش‌های مختلف برای چاپ تصویر و متن بر روی نایلون‌های شیرینگ است. به این ترتیب نه تنها مشخصات محصول بر روی بسته‌بندی‌‌ درج می‌‌‌شود، بلکه یک راه تبلیغاتی خوب هم برای تولید کننده فراهم خواهد شد.

انواع چاپ شیرینگ

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه‌های چاپ مختلف؛ می‌توان چاپ شیرینگ را به روش‌های گوناگون انجام داد. هر یک از روش‌های چاپ شیرینگ هم دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. بنابراین برای انتخاب یک روش چاپ مناسب باید از ویژگی‌های هر یک از آن‌ها مطلع باشید. به همین علت در ادامه مطلب به انواع روش چاپ شیرینگ اشاره می‌‌‌کنیم:

1_ چاپ فلکسو

برای درج و چاپ تصاویر بر روی نایلون‌های شیرینگ می‌‌‌توان از روش چاپ فلکسو استفاده کرد. در این روش ابتدا کلیشه‌هایی از جنس لاستیک با طرح مورد نظر تولید می‌‌‌شوند. بهتر است بدانید سطح نقش تصاویری که باید بر روی نایلون چاپ شوند؛ بالاتر از سایر قسمت‌های کلیشه است. به این ترتیب با آغشته شدن کلیشه به رنگ‌های مختلف و عبور فیلم شیرینگ از دستگاه فلکسو؛ تصاویر بر روی شیرینگ‌ها چاپ خواهند شد. از جمله مهم‌ترین ‌نکاتی که باید در مورد چاپ فلکسو بدانید، می‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تصاویر چاپ شده به روش فلکسو کیفیت پایین‌تری ‌نسبت به روش‌های جدیدتر دارند.
  • چاپ شیرینگ به روش فلکسو، ارزان قیمت است.
  • با استفاده از روش فلکسو می‌‌‌توان چاپ بر روی هر میزان از شیرینگ را انجام داد.
  • سرعت چاپ شیرینگ به کمک روش فلکسو بسیار زیاد است.

بنابراین اگر افزایش سرعت و کاهش قیمت چاپ برای شما اهمیت دارد؛ فلکسو یک روش چاپ شیرینگ مناسب محسوب می‌‌‌شود.

فیلم شیرینگ با چاپ

2_ چاپ افست

اگر قصد استفاده از یک روش با کیفیت برای چاپ شیرینگ دارید؛ چاپ افست یک گزینه مناسب است. البته کیفیت و دقت دستگاه‌های چاپ افست هم بر کیفیت چاپ انجام شده، تاثیرگذار هستند. به طور کلی در یک دستگاه چاپ افست؛ مراحل نامبرده در ادامه مطلب طی خواهند شد:

  • تصاویر و متن‌های مورد نظر شما را بر روی یک صفحه فلزی به نام زینک درج می‌‌‌کنند.
  • برای اینکه فقط طرح مورد نظر بر روی نایلون شیرینگ چاپ شود و نه سایر قسمت‌های زینک؛ آن را به یک ماده جذب کننده مرکب یا همان جوهر چاپ آغشته می‌‌‌کنند.
  • این صفحه فلزی بر روی اولین استوانه دستگاه چاپ قرار می‌‌‌گیرد.
  • سپس به واسطه اعمال فشار بسیار زیاد؛ طرح صفحه زینک بر روی استوانه دوم چاپ می‌‌‌شود.
  • در نهایت با چرخش نایلون شیرینگ به دور استوانه سوم و برخورد آن با استوانه دوم؛ تصاویر و متن‌ها بر روی نایلون چاپ خواهند شد.

توجه داشته باشید با استفاده از این روش می‌‌‌توانید برای هر میزان نایلون شیرینگ؛ چاپ با کیفیتی را اعمال کنید.

3_ چاپ روتو گراور

این روش چاپ که هلیو گراور هم نامیده می‌‌‌شود؛ برای چاپ در تیراژ بالا مناسب و به صرفه است. برای استفاده از این روش چاپ ابتدا سیلندرهایی را تولید می‌‌‌کنند که طرح چاپ به جای برجسته بودن، فرو رفته است. سپس مراحل نامبرده در ادامه مطلب برای چاپ شیرینگ انجام می‌‌‌شوند:

  • سیلندر درون مخزن حاوی مرکب قرار می‌‌‌گیرد.
  • سطح مرکب در سیلندر به واسطه تماس با تیغه‌ای به نام داکتر بلید؛ به اندازه‌ای مناسب می‌‌‌رسد.
  • سپس نایلون شیرینگ بین سیلندر طرح دار که حاوی مرکب است و سیلندر فشار دهنده قرار می‌‌‌گیرد.

به این ترتیب با اعمال فشار از جانب سیلندر فشار دهنده؛ طرح بر روی شیرینگ چاپ خواهد شد.

4_ چاپ سیلک

یکی دیگر از انواع چاپ شیرینگ؛ روش سیلک است. برای استفاده از این روش شابلون‌هایی با طرح مورد نظر تولید می‌‌‌شوند. سپس مراحل زیر برای چاپ شیرینگ طی خواهند شد:

  • قسمت‌هایی از شابلون که نباید به مرکب آغشته شوند؛ با یک ماده خاص پوشش داده خواهند شد.
  • سپس با قرار گرفتن شابلون بر روی شیرینگ، غلتک آغشته به مرکب از روی شابلون عبور می‌‌‌کند.
  • به این ترتیب طرح مورد نظر بر روی شیرینگ چاپ خواهد شد.

توجه داشته باشید چاپ شیرینگ با روش سیلک هیچ محدودیتی از بابت رنگ و تیراژ ندارد.

چاپ لیبل شیرینگ

همانطور که گفتیم از انواع نایلون شیرینگ می‌‌‌توانید برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده کنید. در این میان منظور از لیبل شیرینگ همان نایلون نازک، خشک، شکننده یا نرمی است که دور بسته‌بندی‌‌ اصلی یک محصول قرار می‌‌‌گیرد. بسته‌بندی‌‌ شیشه‌های مربا، سس، بطری‌های مختلف و محصولات این چنینی؛ همگی جزء موارد استفاده از لیبل شیرینگ هستند. بهتر است بدانید برای تولید لیبل شیرینگ‌های خشک مانند لیبل‌های شیشه مربا، سس و… از ماده اولیه پی وی سی استفاده می‌‌‌شود. این در حالی است که برای تولید لیبل شیرینگ‌های نرم مانند لیبل دور بطری نوشابه از پی وی سی استفاده نمی‌‌‌شود. توجه داشته باشید پلمپ دور درب بطری‌های مختلف و حتی پک‌های دوتایی محصولات مکمل یکدیگر نیز لیبل شیرینگ نامیده می‌‌‌شوند. برای درج اطلاعات، تصاویر و رنگی شدن لیبل شیرینگ هم از روش‌های چاپ شیرینگ استفاده می‌‌‌شود.

لیبل شیرینگ

دلایل استفاده از چاپ شیرینگ

در حال حاضر برای محافظت از محصولات در برابر عوامل محیطی و همچنین انبار کردن آسان‌تر ‌آن‌ها از نایلون‌های شیرینگ استفاده می‌‌‌شود. معمولا نایلون‌هایی که برای بسته‌بندی‌‌ چندتایی محصولات انتخاب می‌‌‌شوند؛ رنگی نیستند. این در حالی است که از شیرینگ‌های رنگی و دارای تصاویر گرافیکی برای بسته‌بندی‌‌ تکی محصولات استفاده می‌‌‌شود. دلایل استفاده از چاپ شیرینگ هم شامل موارد زیر است:

  • درج مشخصات و اطلاعات مربوط به محصولات
  • چاپ لوگو تولید کننده
  • مشخص بودن پلمپ درب بطری‌ها
  • افزایش زیبایی محصول و جذب مشتریان

به طور کلی چاپ شیرینگ یک روش تبلیغاتی برای محصول و برنده تولید کننده آن هم محسوب می‌‌‌شود.

تولید شیرینگ رنگی

برخی از تولید کنندگان تمایل دارند از شیرینگ‌های رنگی به جای نایلون‌های شفاف استفاده کنند. این کار هم برای افزایش جذابیت نایلون‌های شیرینگ انجام می‌‌‌شود. بهتر است بدانید برای تولید نایلون شیرینگ رنگی دو روش مجزا وجود دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌‌‌کنیم:

  1. ترکیب ماده اولیه با مستربچ: در اولین روش از تولید شیرینگ رنگی؛ ماده اولیه نایلون با افزودنی‌های رنگی ترکیب می‌‌‌شود. افزودنی رنگی هم در صنعت تولید و چاپ نایلون‌های بسته‌بندی‌‌؛ مستربچ نام دارد. به این ترتیب خمیر نایلون شیرینگ، رنگی شده و برای رول شدن آماده می‌‌‌شود.
  2. چاپ رنگ بر روی نایلون: بر اساس روش دوم از تولید شیرینگ رنگی؛ ابتدا باید نایلون‌های شیرینگ تولید شوند. سپس با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و به روز؛ رنگ مورد نظر بر روی نایلون‌ها چاپ خواهد شد.
پلاستیک شیرینگ مشکی

تفاوت شیرینگ رنگی و چاپ شیرینگ

در قسمت‌های قبلی همین مطلب به بررسی انواع چاپ شیرینگ و همچنین تولید شیرینگ رنگی پرداختیم. فراموش نکنید چاپ شیرینگ با تولید شیرینگ رنگی، متفاوت است و نمی‌‌‌توان گفت این دو موضوع کاملا یکسان هستند. به همین علت در ادامه مطلب به بررسی تفاوت‌های شیرینگ رنگی و چاپ شیرینگ می‌‌‌پردازیم:

  • در روش‌های چاپ شیرینگ؛ طرح و متن بر روی شیرینگ چاپ می‌‌‌شوند.
  • برای درج متن و طرح بر روی شیرینگ می‌‌‌توان از نایلون‌های شفاف و رنگی استفاده کرد.
  • شیرینگ رنگی؛ طرح و متن ندارد، بلکه به طور کامل با یک رنگ پوشیده خواهد شد.

همانطور که گفتیم برای تولید شیرینگ رنگی هم می‌‌‌توان رنگ را بر روی نایلون چاپ کرد. بنابراین تولید شیرینگ رنگی با این روش؛ نوعی چاپ شیرینگ محسوب می‌‌‌شود.

ثبت سفارش و قیمت چاپ شیرینگ

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، روش‌های مختلفی برای چاپ شیرینگ وجود دارد. از طرفی نوع ماده اولیه به کار رفته در تولید فیلم شیرینگ نیز متفاوت و متنوع است. بنابراین یک قیمت مشخص برای چاپ شیرینگ وجود ندارد. بسته به حجم سفارش، ضخامت و عرض شیرینگ، ماده اولیه، میزان رنگ و اندازه طرح چاپی، قیمت تغییر خواهد کرد. کارخانه پوشان پلاستیک تولیدکننده انواع فیلم شیرینگ (پلاستیک حرارتی) از ماده اولیه پلی اتیلن است و شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و لیست قیمت با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پوشان پلاستیک، شماره همراه خود را وارد نمایید.