شیرینگ چگونه تولید می‌شود؟ ترکیبات و روش تولید فیلم شیرینگ

نام نویسنده: atenasadatrazavi
روش تولید فیلم شیرینگ

یکی از مهم‌ترین مراحل در تولید و عرضه یک محصول، بسته‌بندی آن است. با توجه به اهمیت این مرحله، دستگاه‌ها و وسایل مختلفی نیز برای این کار ایجاد شده که به وسیله آن‌ها می‌توان میلیون‌ها محصول را در مدت زمانی کوتاه، بسته‌بندی کرد. یکی از تجهیزاتی که برای بسته‌بندی محصولات در عرصه‌های مختلف به کار می‌رود، فیلم شیرینگ است. کارخانه پوشان پلاستیک، از تولیدکنندگان اصلی این محصول در بازار ایران است. از فیلم شیرینگ پوشان پلاستیک برای بسته بندی انواع محصولات صنعتی و صادراتی می‌توانید استفاده کنید. برای دریافت لیست قیمت و اطلاعات بیشتر، با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

فیلم شیرینگ در واقع نوعی پلاستیک بسته‌بندی است که با اعمال حرارت به آن، شروع به جمع و فشرده شدن کرده و دور تا دور محصول کاملا محکم می‌شود. این موضوع نیز به دلیل ساختار خاصی است که فیلم شیرینگ دارد. ما در این مقاله قصد داریم ببینیم که روش تولید فیلم شیرینگ چگونه است و چه ویژگی‌هایی دارد. با ما همراه باشید.

فیلم شیرینگ چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

فیلم شیرینگ که به آن شیرینگ رپ نیز گفته می‌شود، یک ماده پلیمری است که می‌توان از آن برای بسته‌بندی محصولات متنوع استفاده کرد. زمانی که گرما توسط یک تونل حرارتی یا یک تفنگ حرارتی الکتریکی یا گازی به سطح فیلم اعمالم می‌شود،‌فیلم را اصطلاحاً کاتالیز می‌کند تا به طور محکم در اطراف کالای مورد نظر منقبض شود. این فرآیند باعث ایجاد یک پوشش محکم، مقاوم، شفاف و بادوام در اطراف محصول می‌شود. به همین دلیل می‌توان از فیلم شیرینگ برای بسته‌بندی تعدادی زیادی بطری آب معدنی، انواع نوشیدنی‌ها‌، کتاب، شیشه‌های ترشی یا مربا، بسته‌بندی پالت‌های محصول در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

تولید فیلم شیرینگ را می‌توان از نظر رفتار مولکولی توضیح داد. مولکول‌های یک فیلم شیرینگ به‌طور تصادفی در کنار هم قرار داشته و بدون وجود نظم خاصی در کنار هم می‌لغزند. زمانی که فیلم شیرینگ را گرم می‌کنیم، نواحی بدون ساختار زنجیره‌ها، صاف شده و در جهت‌های مشخصی قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر این موضوع را بیان کنیم، می‌توان گفت که مولکول‌های فیلم شیرینگ که به صورت نامنظم قرار داشتند، بعد از ایجاد حرارت، نوع قرارگیری خود را با توجه به محصولی که دور آن قرار دارند، تغییر می‌دهند. بعد از سرد شدن فیلم و تنظیم شدن محل قرارگیری و رفتار مولکول‌ها، ساختار به همان صورت باقی می‌ماند.

فیلم شیرینگ چه موادی تولید می‌شود؟

از آنجایی که فیلم شیرینگ کاربردهای متنوعی دارد، در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. از جمله موادی که برای تولید فیلم شیرینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. پلی اتیلن 

پلی اتیلن یا PE، از جمله موادی است که می‌توان از آن برای تولید فیلم شیرینگ، بهره برد. این ماده دارای سه نوع پلی اتیلن با چگالی بالا، پلی اتیلن با چگالی پایین و همچنین پلی اتیلن خطی با چگالی پایین است که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. 

  • پلی اتیلن با چگالی بالا:‌ دارای نسبت استحکام به چگالی بالا، استفاده‌پذیر در تولید بطری‌های پلاستیکی و لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی، پرکاربردترین نوع پلی اتیلن
  • پلی اتیلن با چگالی پایین: چگالی پایین، مقاومت بالا در برابر ضربه، مقاوم در برابر رطوبت و عوامل شیمیایی، قابل بازیافت، استفاده‌پذیر برای تولید درب بطری و سیم و کابل
  • پلی اتیلن خطی با چگالی پایین: استفاده‌پذیر برای بسته‌بندی محصولات صنعتی، بسیار انعطاف‌پذیر، استحکام و سازگاری بالا، قابلیت کشسانی مناسب

2. کلرید پلی وینیل یا پی وی سی

از دیگر پلیمرهای قابل استفاده در تولید فیلم شیرینگ، می‌توان به پی وی سی اشاره کرد. پلیمر PVC با توجه به ویژگی‌های خاصی که مانند سبک بودن، مقرون‌به‌صرفه و کاربردهای چندجانبه آن، در گذشته یکی از مواد بسته‌بندی شیرینگ رایج در جهان بود. اما به دلایلی از جمله خطرات سلامتی ناشی از تولید و سوزاندن آن و همچنین میزان پایداری کم‌تر به نسبت سایر پلیمرها، جای خود را به پلی‌اتیلن (PE) و پلی‌اولفین (POF) داد. به همین دلیل امروزه کم‌تر می‌توان فیلم شیرینگی را پیدا کرد که از پی وی سی تولید شده باشد.

3. پلی الفین

پلی‌الفین، از دیگر مواد مناسب برای بسته‌بندی شیرینگ است که دوام و استحکام بالایی دارد. این ماده با داشتن ویژگی‌های فوق‌العاده‌اش، جای پی‌وی‌سی را تقریبا در تمام صنایع گرفته است. به دلیل استحکام بالای این ماده، رول‌های بلندتری از آن تولید می‌شود که ضخامت کم‌تری داشته و به همین دلیل صرفه اقتصادی بیشتری دارد. از جمله ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این ماده، مقاومت بالای آن در برابر پارگی و سوراخ شدن است که آن را به پلیمری مناسب برای بسته‌بندی محصولات سنگین یا محصولاتی با زاویه‌های خاص تبدیل می‌کند. 

بررسی انواع روش تولید فیلم شیرینگ

به طور کلی فیلم شیرینگ به دو روش اصلی تولید می‌شود که به صورت زیر هستند.

1. روش اکستروژن

در روش تولید فیلم شیرینگ اکستروژن، مواد اولیه پلیمری، مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پی وی سی را وارد مخزن اکسترودر می‌کنند که معمولا به صورت گرانول یا پودر هستند. مخزن اکسترودر در واقع یک لوله بلند و مارپیچ است که داخل آن یک ماردون قرار دارد. ماردون قطعه‌ای چرخان و مارپیچی‌شکل است که با استفاده از حرارت و فشار، مواد اولیه را ذوب می‌کند.

درجه حرارت و فشار مورد نیاز برای ذوب کردن مواد اولیه، به نوع پلیمری که قصد ذوب آن را داریم، بستگی دارد. به عنوان مثال، پلی‌اتیلن با چگالی پایین (LDPE) در دمای 120 تا 200 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود، در حالی که پلی‌پروپیلن در دمای 180 تا 250 درجه سانتی‌گراد به حالت مذاب در می‌آید.

مذاب پلیمری پس از خروج از مخزن اکسترودر، از یک لوله به نام دایورتر رد می‌شود که می‌تواند شکل فیلم را تعیین کند. به طوری که دایورتر باریک، فیلم نازک‌تری را تولید می‌کند. مواد پلیمری ذوب‌شده، بعد از این مرحله، از یک قالب استیل یا آلومینیومی عبور می‌کنند تا به شکل فیلم درآید. در مرحله بعد، فیلم تولید شده از اکسترودر خارج شده و به صورت رول سرد می‌شود تا شکل خود حفظ کند.

فیلم شیرینگ تولید شده در این مرحله ممکن است نیاز به اضافه کردن مواد دیگری داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد فیلم به رنگ خاصی در آید یا روی آن چاپ اعمال شود. در آخرین مرحله نیز، فیلم شیرینگ تولید‌شده، در بسته‌بندی‌های مناسب قرار گرفته و برای استفاده آماده می‌شوند.

2. روش کوپلیمرزاسیون

در روش کوپلیمرزاسیون که روشی تخصصی‌تر برای تولید فیلم شیرینگ است، دو یا چند مونومر پلیمری با هم واکنش می‌دهند تا یک پلیمر جدید تولید کنند و به صورت فیلم درآید. در این روش، مونومرها معمولا به صورت گازی یا مایع وارد دستگاه کوپلیمرزاسیون می‌شوند این دستگاه، تجهیزی پیچیده است که یک واکنش‌دهنده، مبدل حرارتی، خنک‌کننده و یک رول دارد.

واکنش کوپلیمریزاسیون در دمای بالا (حدود 200 درجه سانتی‌گراد) انجام می‌شود. همانطور که پیش‌تر گفتیم، طبق این واکنش و در این دما، مونومرها با یکدیگر واکنش داده و یک پلیمر جدید تولید می‌کنند. در نهایت، پلیمر تولید شده از دستگاه کوپلیمرزاسیون خارج شده و سرد می‌شود تا شکل خود را حفظ کند. 

سخن پایانی

فیلم شیرینگ به عنوان ماده‌ای پرکاربرد در صنعت بسته‌بندی محصولات مختلف، ممکن است به روش‌های بسیاری تولید شود که ما در این مقاله به دو روش اصلی‌ تولید آن اشاره کردیم. از اینکه با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پوشان پلاستیک، شماره همراه خود را وارد نمایید.