روش استفاده از نایلون شیرینگ (پلاستیک حرارتی)

نام نویسنده: atenasadatrazavi
روش استفاده از شیرینگ

زمانی که درباره بسته‌بندی محصولات صحبت می‌کنیم، احتمالا روش‌های مختلفی در ذهن ما پدیدار می‌شود که یکی از آن‌ها بسته‌بندی حرارتی یا شیرینگ محصولات است. استفاده از روش بسته بندی شیرینگ برای محصولات بزرگ و کوچک در کارخانه‌ها یا حتی خرده‌فروشی‌ها، می‌تواند یک انتخاب عالی برای افرادی باشد که به دنبال روشی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد برای محصولات خود هستند. این روش می‌تواند برای بسته‌بندی هر محصولی از قایق‌های تفریحی تا سیم و کابل و محصولات مختلف خرده‌فروشی و عمده فروشی استفاده شود. 

هرچند بسیاری از کسب و کارها ممکن است در انتخاب این روش بسته بندی برای محصولات خود، تردید داشته باشند. چرا که با آن به طور کامل آشنا نیستند. ما در این مقاله قصد داریم ضمن توضیح روش بسته بندی شیرینک، چگونگی استفاده از آن، مزیت‌ها و ویژگی‌های آن را نیز مورد بررسی قرار داده و ماشین‌آلات بسته بندی شیرینگ را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فیلم شیرینگ چیست؟

شیرینگ یا بسته‌بندی حرارتی، یک نوع فیلم بسته‌بندی پلاستیکی است که وقتی در معرض حرارت مستقیم قرار بگیرد، دور محصول جمع شده و به طور کامل آن را پوشش می‌دهد تا در فضایی ایمن و بهداشتی قرار بگیرد. معمولا این روش که به دلیل دوام و استحکام بالا شناخته می‌شود، برای موقعیت‌هایی به کار می‌رود که می‌خواهیم بسته‌بندی به صورت محکم دور محصول پیچیده شده و از آن محافظت کند. 

فیلم شیرینک می‌تواند برای بسته‌بندی و محافظت انواع مختلف محصولات از جمله انواع مواد غذایی، دارویی، لوازم برقی و الکتریکی، درب و پنجره، تجهیزات چوبی و فلزی، کتاب، اسباب‌بازی و… به کار رود. البته قابل ذکر است که محصولات بزرگ و سنگین، با شیرینگ‌های بسیار مقاوم و ضخیمی بسته‌بندی می‌شوند.

فیلم شیرینگ چطور کار می‌کند؟

فیلم شیرینگ معمولا به صورت رولی، کیسه ای یا تیوپی خریداری و استفاده شده و دور تا دور محصول پیچیده می‌شوند. سپس به وسیله دستگاه‌های مخصوص، حرارت به بسته‌بندی اعمال شده و پلاستیک شروع به فشرده شدن می‌کند. با ادامه اعمال حرارت، پلاستیک به صورت کامل دور جسم پیچیده شده و آن را بسته‌بندی می‌کند. 

این فرایند به دلیل ساختار پلیمری موجود در شیرینگ اتفاق می‌افتد. در واقع زمانی که فیلم شیرینگ که از جنس پلاستیک است، در معرض حرارت قرار می‌گیرد، ساختار اجزا و مولکول‌های تشکیل‌دهنده آن شکسته و آزادانه حرکت می‌کنند و به همین دلیل پلاستیک را فشرده می‌سازند. در این حالت، شیرینگ در حالت جدید خود سرد می‌شود. 

همانطور که فرایند اعمال حرارت به این پلیمرها ادامه پیدا می‌کند و ساختار آن‌ها و مدام دچار تغییر می‌شود، استحکام کششی آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که فیلم شیرینگ به پوششی سخت و بادوام تبدیل شده و در برابر پارگی، سوراخ شدن و رسیدن آسیب به محتویات بسته، جلوگیری کنند. بسته‌بندی شیرینک، بعد از اعمال حرارت و سرد شدن، شفافیت خود را از دست نداده و همچنان قابلیت مشاهده محصول را درون بسته‌بندی، برای کاربران فراهم می‌کنند.

ویژگی‌های بسته بندی شیرینک

بسته بندی شیرینگ دارای ویژگی‌های بسیاری است که آن را در نظر کاربران مختلف، به گزینه مناسبی برای بسته‌بندی تبدیل می‌کند. این ویژگی‌ها به صورت زیر هستند.

1. مقاومت کششی بالا

به دلیل ساختار ویژه این دسته از مواد بسته‌بندی، نایلون شیرینگ در برابر سوراخ شدن و پارگی مقاومت بالایی دارد. مقاومت کششی بالا یک ویژگی بسیار مهم محسوب می‌شود که می‌تواند از محصولات و محتویات داخل بسته مخصوصا مواد غذایی، در موقعیت‌های مختلفی مانند جابه‌جایی، اصابت اجسام، زمین خوردن، رطوبت، گردوغبار و… به خوبی محافظت کند. 

2. کاملا قابل بسته شدن

یکی از ویژگی‌هایی که ممکن است بسیاری از روش‌های بسته‌بندی آن را نداشته باشند، قابلیت مهروموم‌شدن به صورت کامل است. زمانی که شما به فیلم شیرینگ حرارتی اعمال می‌کنید، پلاستیک به صورت کامل فشرده و بسته شده و به همین دلیل هیچ هوایی به آن وارد یا از آن خارج نمی‌شود.

3. مقاوم در برابر بوها

وجود روکشی ضخیم دورتادور یک محصول، از آن در برابر ورود هر بو و آلودگی نیز جلوگیری می‌کند.

مزیت‌های استفاده از فیلم شیرینگ

این نوع بسته‌بندی به دلیل داشتن طیف وسیعی از مزایای مختلف، یک بسته‌بندی محبوب محسوب می‌شود. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • محافظ عالی: شیرینگ رپ دارای مقاومت و دوام بالایی در برابر پارگی و سوراخ شدن بوده و می‌تواند به خوبی از ورود هرگونه عامل محیطی به داخل بسته، جلوگیری کند.
  • مقرون‌به‌صرفه: بسته بندی شیرینک معمولا نسبت به سایر بسته‌بندی‌ها، قیمت مناسبی‌تری دارد. به همین دلیل برای مجموعه‌هایی که قصد بسته‌بندی حجم بالایی از محصولات را دارند، گزینه‌ بسیار مناسبی‌ست.
  • قابلیت برندسازی: روکش شیرینک شفاف و صاف بوده و به همین دلیل می‌تواند محتویات داخل را به نمایش بگذارد. شما می‌توانید با قرار دارد لیبل اطلاعات محصول و برند خود بر روی بسته‌بندی، از بسته‌بندی شیرینگ برای برندسازی نیز استفاده کنید.
  • مناسب برای نگهداری در انبار: این نوع بسته‌بندی کاملا فشرده بوده و بعد از اعمال حرارت، حجم بسیار کمی دارد. به همین دلیل برای نگهداری در انبار، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود.

انواع بسته بندی شیرینگ

به طور کلی شیرینک، به 3 صورت خریداری و استفاده می‌شود. 

1. رول شیرینگ

رول شیرینگ

این نوع بسته‌بندی برای محصولاتی با اشکال و ابعاد مختلف طراحی شده و قابلیت استفاده برای انواع مواد را دارد. زمانی که می‌خواهید از این نوع شیرینگ استفاده کنید، می‌بایست در کنار دستگاه بسته‌بندی‌کننده، یک دستگاه مهروموم‌کننده نیز داشته باشید تا انتهای باز بسته‌بندی را ببندید.

2. شیرینگ کیسه‌ای یا روده‌ای

شیرینگ کیسه‌ای

کیسه‌های شیرینک در سایزهای مختلفی تولید شده و برای محصولات خاصی مانند سی‌دی و دی‌وی‌دی، کتاب و مجله، وسایل الکترونیکی و … به کار می‌روند. برای بستن این نوع شیرینگ نیز، به دستگاه مهروموم کننده نیاز داریم.

3. شیرینگ تیوپی

شیرینگ تیوپی

این نوع بسته‌بندی، معمولا برای محصولات استوانه‌ای شکل که باریک و بلند هستند، به کار می‌رود. هنگام استفاده از شیرینگ تیوپی، مقدار مورد نیاز خود را جدا کرده و محصول را داخل آن قرار می‌دهیم و سپس به وسیله مهروموم‌کننده حرارتی، دو طرف باز را می‌بندیم.

انواع نایلون شیرینگ از نظر جنس

همانطور که پیش‌تر گفتیم،‌ بسته‌بندی شیرینگ برای بسته‌بندی محصولات مختلفی به کار می‌رود که شیرینگ هر کدام می‌بایست دارای مقاومت و ضخامت‌های خاصی باشد. به همین دلیل فیلم شیرینگ در جنس‌های مختلف تولید می‌شود.

  • شیرینگ پلی الفین: دارای جنس نرم و لطیف، تنوع زیاد، قابل‌استفاده برای بسته‌بندی مواد غذایی، موجود در انواع تیوپی، کیسه‌ای و رولی.
  • شیرینگ پی وی سی PVC: برای فشرده شدن به اعمال حرارت و دمای کم‌تری نیاز دارد، بعد از اعمال حرارت چروکیده می‌شود. ایمن، موجود در انواع تیوپی، رولی و کیسه‌ای.
  • شیرینگ پلی اتیلن: بسیار ضخیم‌تر از پی‌وی‌سی و پلی الفین، به دمای بیشتری برای فشرده شدن نیاز دارد، استفاده‌پذیر برای شل آب و نوشابه، شیرینگ مورداستفاده برای پالت بندی.

انواع ماشین آلات بسته بندی شیرینک

به طور کلی دستگاه‌های بسته‌بندی، به سه دسته دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می‌شوند.

1. دستگاه دستی

این دسته از دستگاه‌ها برای فعالیت، به اپراتور نیاز دارند. تفنگ حرارتی و سشوار صنعتی از جمله دستگاه‌های بسته بندی شیرینگ هستند که به صورت دستی به کار می‌روند. شما می‌توانید از این دو دستگاه برای اعمال حرارت به انواع شیرینگ رولی،‌ کیسه‌ای و تیوپی استفاده کنید. دستگاه‌های دستی بسته‌بندی شیرینگ معمولا برای حجم کم‌تری از محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که همواره به حضور اپراتور نیاز دارند.

2. دستگاه اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک

ماشین‌های اتوماتیک دارای مکانیزم تمام اتومات بوده و می‌توانند بدون حضور اپراتور فعالیت کنند. دستگاه نیمه‌اتوماتیک نیز در برخی مراحل به حضور اپراتور نیاز دارند. این ماشین‌ها، در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام برای بسته‌بندی محصولات خاصی مناسب هستند. 

  • دستگاه تک حلقه بسته‌بندی شیرینگ: یکی از دستگاه‌های اتوماتیک پرکاربرد برای بسته‌بندی شیرینگ، دستگاه تک حلقه است که در آن از شیرینگ‌های رولی استفاده می‌شود. برای فعالیت این دستگاه ابتدا باید یک رول شیرینگ را به صورت بازشده در آن قرار داد. سپس رول شیرینگ، در ابعاد مناسب بریده شده و دورتادور محصول پیچیده می‌شود. بعد از قرار گرفتن شیرینگ دور محصول، اعمال حرارت انجام شده و محصول به طور کامل بسته‌بندی می‌شود.
  • دستگاه دو حلقه بسته‌بندی شیرینگ: این دستگاه از دو رول فیلم شیرینگ به صورت همزمان استفاده می‌کند تا پوشش محکمی برای محصولات ایجاد کند. این نوع دستگاه، انتخاب بسیار مناسبی برای محصولات بزرگ و سنگین مانند درب و پنجره، اقلام چندتایی، پالت‌های بسته‌بندی و… هستند. دستگاه دو حلقه، انتخابی ایده‌آل برای بسته‌بندی محصولاتی است که سرعت خروجی آن‌ها کم یا متوسط است. 
  • دستگاه بسته بندی جانبی شیرینگ: بسیاری از محصولات، طول زیادی دارند و در دستگاه‌های تک حلقه و دو حلقه قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل این دسته از محصولات را در دستگاه بسته‌بندی جانبی قرار می‌دهند. در این دستگاه محصولات داخل شیرینگ تیوپی قرار گرفته و بعد از برش به میزان لازم، وارد تونل حرارتی می‌روند. این نوع دستگاه برای محصولات با طول‌های مختلف، کاملا مناسب است.
  • دستگاه بسته‌بندی شیرینگ L شکل: این نوع دستگاه نیمه‌اتوماتیک بوده و دارای دو قسمت مختلف است که به شکل L به هم متصل هستند. محصولات روی شیرینگ قرار گرفته و سپس به کمک دستگاه، سه وجه دیگر آن‌ها نیز بسته‌بندی می‌شود.

روش استفاده از سشوار صنعتی برای بسته‌بندی شیرینگ

همانطور که گفتیم، سشوار صنعتی، یکی از دستگاه‌های دستی برای بسته‌بندی محصولات به کمک فیلم شیرینگ است. برای استفاده از این دستگاه، مراحل زیر را طی کنید. 

1. محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید

از آنجایی که سشوار صنعتی به صورت دستی استفاده می‌شود، محصولاتی که می‌خواهیم با آن بسته‌بندی کنیم، می‌بایست ابعاد کوچکی داشته باشند. 

2. بسته‌بندی شیرینگ مناسب را انتخاب کنید

شما می‌توانید از انواع شیرینگ‌های کیسه‌ای، رولی یا تیوپی با جنس‌های مختلفی برای بسته‌بندی محصول خود استفاده کنید. برای بیشتر کالاها، از بسته بندی PVC استفاده می‌شود که هم مقاومت مناسبی را ارائه می‌دهد و هم مقرون‌به‌صرفه است. با این حال می‌توانید سایر جنس‌ها را نیز برای این کار به کار ببرید.

3. دستگاه مهروموم‌کننده خود را آماده و روشن کنید

یکی از تجهیزاتی که برای بسته‌بندی شیرینگ به آن احتیاج دارید، دستگاه مهروموم‌کننده است. این دستگاه انتهای باز بسته را با اعمال حرارت، به خوبی می‌بندد. برای اطمینان از روشن شدن دستگاه می‌توانید قسمتی از بسته‌بندی شیرینگ را داخل آن قرار دهید.

4. محصول را داخل بسته‌بندی قرار دهید

اگر شیرینگ رولی را برای بسته‌بندی انتخاب کرده‌اید، آن را باز کرده و محصول را روی آن قرار دهید. سپس به میزان لازم رول را ببرید و سپس دور محصول بپیچانید. برای شیرینگ کیسه‌ای کافی‌ست محصول را داخل کیسه‌ای به اندازه مناسب قرار داده و همچنین برای شیرینگ تیوپی بعد از گذاشتن محصول داخل بسته‌بندی شیرینگ، مقدار لازم را ببرید تا در مرحله بعد دو انتهای باز آن را مهر و موم کنید.

5. بسته‌بندی را مهر و موم کنید

انتهاهای باز بسته‌بندی را روی لبه مهروموم کننده قرار داده و بازوی آن را ببندید تا حرارت لازم اعمال شود. تا جایی که می‌توانید محصول را به دستگاه نزدیک کنید تا لبه‌های بسته‌بندی به محصول نیز نزدیک‌تر باشند. اگر در حال بسته‌بندی محصولی هستید که می‌خواهید کاربر بتواند بوی آن را استشمام کند، در انتهای کار مهر و موم کردن، می‌توانید یک سوراخ در بسته‌بندی خود ایجاد کنید.

6. با سشوار صنعتی، به محصول حرارت دهید

سشوارهای صنعتی معمولا ظاهری درست شبیه سشوار مو دارند با این تفاوت که می‌توانند حرارت بسیار بیشتری داشته باشند. دستگاه را در فاصله‌ای مناسب (بیش از 15 سانتی‌متر) از محصول بسته‌بندی شده قرار داده و آن را به آرامی حرکت دهید. روکش شیرینک به سرعت واکنش نشان داده و شروع به جمع شدن می‌کند. همزمان که در حال حرارت دادن هستید، محصول را نیز حرکت دهید تا تمام نقاط آن در معرض حرارت قرار بگیرد. اگر سشوار را در فاصله کمی از محصول بگیرید، ممکن است سوراخ‌های کوچک ناشی از گرمای بیش از حد در آن ایجاد شود.

بسته بندی شیرینگ در خانه!

بسیاری از ما ممکن است بخواهیم برخی از وسایل خانه را برای محافظت در برابر گردوغبار، شکستن و… با استفاده از شیرینگ، بسته‌بندی کنیم. برای این کار نیازی به تهیه سشوار صنعتی نیست. شما می‌توانید به سادگی از سشوار خانگی خود استفاده کنید!

1. محصول مورد نظر و شیرینگ مناسب آن را انتخاب کنید

از آنجایی که قصد بسته‌بندی خانگی محصول را داریم، بهتر است محصولات بزرگ را با این روش بسته‌بندی نکنید. بعد از آماده کردن آیتم خود، شیرینگ مناسب آن نیز به میزان لازم بریده و آماده کنید.

2. آیتم را داخل شیرینگ قرار دهید

محصول را در روکش شیرینگ طوری بپیچانید که گویی در حال کادوپیچ کردن آن هستید. سپس قسمت‌های اضافی شیرینگ را ببرید.

3. انتهای باز را با سشوار، مهر و موم کنید

از آنجایی که در منزل به دستگاه مهروموم‌کننده دسترسی نداریم، به جای آن می‌توانیم از سشوار استفاده کنید. سشوار را در فاصله‌ای مناسب از انتهای بسته‌بندی که آن را روی هم قرار داده‌اید، بگیرید تا حرارت مستقیم به آن وارد شود.

4. با سشوار خود، به کل محصول حرارت دهید

حرارت سشوار به صورت مساوی در اطراف بسته‌بندی اعمال کنید تا کامل فشرده شود. اگر حرارت را به طور نامساوی روی محصول بگیرید، بسته‌بندی نامتناسبی خواهید داشت. این کار ممکن است زمان بیشتری نسبت به سشوار صنعتی از شما بگیرد. چرا که حرارت ملایمی دارد. به همین دلیل صبور باشید.

سخن پایانی

بسته‌بندی شیرینک، دارای مزیت‌های بسیاری‌ست که به برخی از آن‌ها در این مقاله اشاره کردیم. با توجه به مزایای ذکر شده، شیرینگ رپ،‌ یک روش بسته‌بندی موثر و مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود که می‌تواند برای بسته‌بندی طیف گسترده‌ای از محصولات استفاده شود. از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پوشان پلاستیک، شماره همراه خود را وارد نمایید.