بررسی مراحل بسته بندی بطری از کارخانه تا توزیع

نام نویسنده: مریم حیدری
بررسی مراحل بسته بندی بطری از کارخانه تا توزیع

بسته‌بندی‌‌‌‌ یکی از مهم‌ترین ‌‌مراحل مربوط به تولید و توزیع محصولات مختلف است. هر محصول می‌‌‌‌تواند از یک تا چند مرحله بسته‌بندی‌‌‌‌ عبور کند تا در نهایت به دست مشتریان برسد. در این میان بسته‌بندی‌‌‌‌ انواع بطری تا حدودی متفاوت است، زیرا بطری‌ها از سه مرحله بسته‌بندی‌‌‌‌ عبور می‌‌‌‌کنند. در عین حال حذف هر یک از این مراحل هم باعث ایجاد مشکلات جدی خواهد شد. مشکلاتی که ممکن است میزان سلامت و کیفیت محصولات غذایی را کاهش دهند. بنابراین بسته‌بندی‌‌‌‌ اصولی بطری‌ها نه تنها دارای مزایای مختلفی است، بلکه ضروری هم محسوب می‌‌‌‌شود. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از مراحل بسته‌بندی‌‌‌‌ بطری از کارخانه تا توزیع می‌‌‌‌پردازیم.

چرا بسته بندی درست بطری مهم است؟

هر یک از محصولاتی که در کارخانه‌ها تولید می‌‌‌‌شوند، با توجه به ماهیتی که دارند با استفاده از روش‌های مختلف، بسته‌بندی‌‌‌‌ می‌‌‌‌شوند. در این میان انواع بطری نوشیدنی مانند دوغ، آب معدنی، شیر، نوشابه و… هم در قالب بطری بسته‌بندی‌‌‌‌ خواهند شد. به همین علت باید از چند مرحله بسته‌بندی‌‌‌‌ عبور کنند تا به سلامت به دست مشتریان برسند. بهتر است بدانید بسته‌بندی‌‌‌‌ درست بطری‌ها بنا به دلایل زیر از اهمیت خاصی برخوردار است:

  • با استفاده از بسته‌بندی‌‌‌‌ درست می‌‌‌‌توانید مشخصات محصول را بر روی بطری آن درج کنید.
  • بسته‌بندی‌‌‌‌ مناسب یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی برای کارخانه‌های تولید کننده است.
  • روش‌های بسته‌بندی‌‌‌‌ اصولی باعث جلوگیری از وارد شدن صدمات فیزیکی به بطری‌ها می‌‌‌‌شوند.
  • از طرفی بسته‌بندی‌‌‌‌ درست سبب جلوگیری از صدمه دیدن محصولات با نور آفتاب، گرد و غبار و حتی رطوبت خواهد شد.
  • به کمک بسته‌بندی‌‌‌‌ اصولی بطری‌ها؛ جابه‌جایی و انبار کردن آن‌ها نیز آسان می‌‌‌‌شود.

بنابراین برای توزیع بطری نوشیدنی‌ها به بهترین نحو باید همه مراحل بسته‌بندی‌‌‌‌ آن‌ها را به طور کامل انجام دهید.

بسته بندی بطری شیشه ای

روش بسته بندی بطری ها در ارسال

در حال حاضر از نایلون‌های مختلفی برای بسته‌بندی‌‌‌‌ بطری‌ها استفاده می‌‌‌‌شود. در این میان شیرینگ‌ها از جمله شناخته شده‌ترین ‌‌نایلون‌های بسته‌بندی‌‌‌‌ بطری هستند. نایلون یا نایلون شیرینگ از مواد اولیه متفاوت مانند پلی اتیلن، پلی الفین، پی وی سی و… تولید می‌‌‌‌شوند. از میان مواد اولیه هم، شیرینگ‌های پلی اتیلن کارایی گسترده‌ای ‌دارند، زیرا منعطف‌تر هستند و در کمترین زمان ممکن، تغییر حالت داده و به خوبی دور محصول قرار می‌‌‌‌گیرند. از طرفی شیرینگ پی وی سی؛ شکننده است و برای انجام یک سری از بسته‌بندی‌‌‌‌‌ها کاربرد دارد. به طور کلی مراحل بسته‌بندی‌‌‌‌ از کارخانه تا توزیع بطری‌ها شامل موارد زیر هستند:

1_ بسته بندی اولیه

منظور از بسته‌بندی‌‌‌‌ اولیه یک بطری؛ همان نایلون نسبتا خشک و شکننده‌ای ‌است که دور بطری‌ها قرار می‌‌‌‌گیرد. این نایلون همان برچسبی است که لیبل شیرینگ هم نام دارد. به طور کلی از لیبل شیرینگ برای درج مشخصات محصول، تصاویر گرافیکی و همچنین تبلیغ کارخانه تولید کننده آن محصول استفاده می‌‌‌‌شود. لازم به ذکر است این روش بسته‌بندی‌‌‌‌ تاثیر به سزایی بر حمل و نقل یا حفظ کیفیت و سلامت محصول ندارد.

2_ بسته بندی ثانویه

بعد از اینکه لیبل شیرینگ بر روی بطری نوشیدنی‌ها قرار گرفت، این محصولات وارد مرحله دوم بسته‌بندی‌‌‌‌ می‌‌‌‌شوند. بهتر است بدانید پک‌های 6 یا 12 تایی بطری‌های مختلف به منظور بهبود فرآیند جابه‌جایی، انبارداری و توزیع ایجاد می‌‌‌‌شوند. برای پک کردن بطری‌ها نیز از شیرینگ پلی اتیلن استفاده می‌‌‌‌شود. پلی اتیلن بسیار گرما نرم و انعطاف پذیر و همچنین قابلیت تولید در ضخامت‌های مختلف را نیز دارد. به همین علت شیرینگ به دور پک‌های چندتایی بطری‌ها قرار می‌‌‌‌گیرد و به واسطه گرما دادن، جمع خواهد شد. به این ترتیب جابه‌جایی محصولات، آسان‌تر می‌‌‌‌شود.

3_ بسته بندی نهایی

در حال حاضر از یک روش بسته‌بندی‌‌‌‌ دیگر هم برای جابه‌جایی آسان‌تر ‌‌محصولات استفاده می‌‌‌‌شود. در این روش پک‌های چندتایی بطری بر روی یکدیگر و سپس بر روی یک صفحه گسترده چوبی یا فلزی با پایه‌های کوتاه به نام پالت قرار می‌‌‌‌گیرند. برای مهار پک‌هایی که بر روی پالت قرار دارند هم از یک نوع نایلون بسته‌بندی‌‌‌‌ دیگر به نام سلفون یا فیلم استرچ استفاده می‌‌‌‌شود. نایلون‌های استرچ از خاصیت کشسانی و چسبندگی بالایی برخوردار هستند. به همین علت به خوبی دور پک‌ها قرار گرفته و به یکدیگر می‌‌‌‌چسبند. در نتیجه پک‌های قرار گرفته بر روی پالت؛ جابه‌جا نشده و حمل و نقل آن‌ها با لیفتراک یا جک پالت دستی و برقی آسان‌تر ‌‌انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پوشان پلاستیک، شماره همراه خود را وارد نمایید.