فیلم استرچ چیست و چه کاربردی دارد؟

نام نویسنده: مریم حیدری
فیلم استرچ چیست و چه کاربردی دارد؟

فیلم استرچ چیست؟ در چه صنایعی کاربرد دارد؟ همواره یکی از دغدغه‌های اصلی برای کارخانجات مختلف به ویژه تولیدکنندگان کالاهای پر مصرف، سرعت و نحوه بسته‌بندی کالا برای حمل و انتقال به مراکز پخش، توزیع و یا تحویل به مشتری و صادرات است. این امر در سال‌های گذشته با برخی از اقلام اقتصادی و در دسترس از جمله تسمه های پلاستیکی یا پالت‌هایی با دیواره‌های چوبی و فلزی انجام می‌گرفت که به مرور زمان مشکلاتی نظیر استهلاک این اقلام را به همراه داشت.

فیلم استرچ چیست؟ (استرچ پالت بند) کالایی نایلونی شکل، دارای سطحی صاف، شفاف و قدرت کشش و چسبندگی بالا است که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های لازم برای بسته‌بندی خوب محصولات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در واقع فیلم استرچ (کششی) که با توجه به کیفیت و کاربرد آن با نام عامیانه نایلون استرچ نیز شناخته می‌شود، کالایی اقتصادی و پرکاربرد است. به‌همین دلیل در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است.

کاربرد نایلون استرچ چیست؟ این نایلون با تامین ویژگی‌های لازم برای حفظ و مراقبت از محصول، امکانات کاملی را در دسترس کاربر قرار می‌دهد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به جلوگیری از انتقال رطوبت، ممانعت از ضربه و آسیب به کالا، اطمینان در حمل و نقل و سرعت بسته‌بندی اشاره کرد.

مزیت‌های متمایز استرچ باعث محبوبیت آن بین کاربران خانگی، کارگاهی و فرودگاهی شده است. ما در پوشان پلاستیک طیف گسترده و متنوعی از این محصول را به بازار ارائه می‌کنیم و نیاز تمامی صنایع مرتبط را به صورت کامل پوشش داده‌ایم. در ادامه انواع محصولات زیرمجموعه آن را که توسط شرکت پوشان پلاستیک تولید و در صنعت حمل‌ونقل، بسته‌بندی، مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شوند، بررسی می‌کنیم.

فیلم استرچ دستی (Hand wrap)

فیلم کششی (استرچ فیلم) که معمولاً به عنوان بسته‌بندی کششی نیز شناخته می‌شود، یک ماده‌ی ورقه‌ای پلاستیکی بسیار نازک و کشسانی است که برای بسته‌بندی دور محصولات، جعبه‌ها و پالت‌ها استفاده می‌شود. بازیابی الاستیک یا همان قابلیت کشسانی و کشش بالا به فیلم اجازه می‌دهد تا مواردی را که در اطراف آن محکم پیچیده شده‌است در خود جای دهد. لازم به ذکر است هر چه درصد بازیابی الاستیک بیشتر باشد، فیلم بهتر خواهد بود. بهتر است بدانید که هدف از استرچ فیلم، پالت کردن محصولات و نگهداری آنها به صورت صحیح و ایمن در طول حمل و نقل است.

یکی از محصولات پرکاربرد و در دسترس که در سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از کاربران برای بسته‌بندی انواع محصولات، کالا و لوازم قرار گرفته، فیلم استرچ دستی (Hand Wrap Stretch Film) است. به‌طور کلی اگر شما در کسب‌وکارتان فقط از نیروی انسانی استفاده می‌کنید، بهتر است در خط تولید منحصراً از استرچ دستی استفاده شود. اما اگر می‌خواهید فرآیند بسته‌بندی را به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام دهید، بهتر است از استرچ ماشینی استفاده کنید.

فیلم استرچ دستی (Hand Wrap) چیست

مزیت‌های فیلم استرچ دستی چیست؟

فیلم کششی دستی یا همان استرچ دستی به‌طور خاص و منحصراً برای بسته‌بندی به شکل دستی یا با نیروی انسانی استفاده می‌شود. این نوع از استرچ فیلم (فیلم کششی) معمولاً با عنوان استرچ دستی شناخته می‌شوند. ضمن اینکه این نوع از فیلم کششی را نمی‌توان در دستگاه استرچ روپ استفاده کرد. نایلون کششی دستی یا همان استرچ دستی توانایی این را دارد تا انواع مختلفی از محصولات و کالا را روی پالت بپیچد و مستحکم نگه دارد. اگر تعداد بسته‌بندی روزانه شما کمتر از 50 پالت است، استرچ دستی بهترین انتخاب برای شماست. از ویژگی‌های استرچ دستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کالایی مقرون به صرفه برای بسته‌بندی انواع محصولات، ابزار آلات، دستگاه‌ها، وسایل خانگی و…
  • قابل استفاده در واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان برای محصولاتی مانند سیم و کابل، شیشه، مفتول، شلنگ، شیر آلات، ساک و چمدان، مبلمان، لوازم اداری، نوشت‌افزار و…
  • محافظت کامل از محصولات در برابر گرد و خاک، ضربه و رطوبت
  • قابل ارائه در عرض و ضخامت‌های متنوع
  • دارای مدل‌های شفاف و رنگی

فیلم استرچ با قدرت کشش معمولی (نیمه اتوماتیک)

استرچ (STRETCH FILM) معمولاً از پلی اتیلن سبک خطی فیلم LLDPE و همچنین چسب PTB با درصدهای مختلف که بستگی به نیاز مشتری دارد با تکنولوژی Cast Extrusion system تهیه و تولید می‌شود. یکنواختی در ضخامت، شفافیت بالای و همچنین درصد کشش زیاد آن سبب می‌شود تا در برابر پارگی و همچنین سوراخ شدن مقاومت خوبی را از خود نشان دهد و از نظر کیفیت به رتبه خوبی در لیست وسایل بسته‌بندی محصولات قرار گیرد.

فیلم استرچ در صنایع مختلفی مانند بسته‌بندی پالت‌ها، همچنین به منظور محافظت از محصولات مختلف به هنگام بارگیری و جلوگیری از ورود گرد و غبار و رطوبت به محصول استفاده می‌شود. به‌طور کلی رول استرچ برای اتصال محصولات به پالت که نوعی ابزار برای حمل و نقل محصولات است استفاده می‌شود تا از محکم بودن محصول بر روی پالت اطمینان حاصل کنیم. استفاده از رول استرچ فیلم می‌تواند به کاهش خطر آسیب و تلفات محصول و حافظت از نیروی کار در برابر صدمات کمک کند.

فیلم استرچ با قدرت کشش معمولی (Normal Power Stretch) کالایی پرکاربرد، ایمن و مقرون به صرفه برای بسته‌بندی تولیدات کارخانه‌ها، به ویژه برای بسته‌بندی پالت است. این کالا که معمولاً با استفاده از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک یا به صورت دستی مصرف کرد، محصول با توجه به اطلاعات دریافت شده از مشتری تولید و جهت محافظت از محصول چیده شده بر روی پالت، در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. پوشان پلاستیک انواع فیلم با کشش معمولی را طبق صنعت و محصولات شما تولید می‌کند.

فیلم استرچ با قدرت کشش معمولی (نایلون استرچ) که می‌تواند با توجه به نحوه عملکرد دستگاه، نوع محصول، نحوه چیدمان و سلیقه اپراتور با ویژگی‌های متنوع تولید گردد، با کشش ۴ برابر (۴۰۰درصد) و با ضخامت 22 الی 45 میکرون توسط شرکت پوشان پلاستیک تولید و به بازار عرضه می‌گردد. استرچ با قدرت کشش معمولی (نیمه اتوماتیک) برای بسته‌بندی و ایمن‌سازی محصولات شما به هنگام قرارگیری در انبار یا ارسال به محل مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایلون استرچ هنگام قرارگیری محصولات در انبار یا در زمان حمل بار از آن‌ها در برابر گرد و خاک، ریزش احتمالی و آسیب محافظت می‌نماید.

مزیت‌های فیلم استرچ با قدرت کشش معمولی چیست؟

این محصول در حال حاضر در بسیاری از صنایع مختلف و برای بسته‌بندی محصولاتی از جمله آب معدنی، نوشابه، کالاهای بهداشتی، نخ، کاغذ و کارتن، مبلمان و … استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به هزینه تولید کمتر، قیمت مناسب و تنوع بیشتر در ضخامت‌های قابل ارائه نسبت به استرچ سوپر پاور اشاره کرد.

  • چسبندگی بالا
  • کشش مناسب
  • ممانعت از انتقال ضربه و رطوبت به کالا
  • محافظت کامل از پالت محصول تا وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم با حداقل هزینه
  • قابلیت تولید به صورت رنگی جهت متمایز کردن محصول
  • قیمت ارزان و کاربری آسان
  • کاهش هزینه‌های ارسال و نگهداری
فیلم استرچ سوپر پاور (تمام اتوماتیک) مناسب صنایع

فیلم استرچ فوق کششی (تمام اتوماتیک)

انواع پلاستیک استرچ دارای مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی است، مانند عرض و ضخامت مختلف. به‌طور کلی دلیل تفاوت کیفیت سلفون‌های استرچ در نوع ماده‌ی اولیه‌ای است که برای تولید آن به کار می‌رود. یکی از متداول‌ترین مواد اولیه‌ای که در تولید سلفون استرچ معمولی و صنعتی به کار می‌رود پلی اتیلن خطی دارای چگالی کم است که با نام LLDPE شناخته می‌شود.

این نوع پلی اتیلن با استفاده از اتیلن و آلفا الفین در طی فرآیندی به نام پلیمراسیون تولید می‌شود. در فرایند تولید این محصولات نایلونی انعطاف‌پذیر از مواد اولیه پی وی سی (PVC) و انواع دیگر پلی اتیلن نیز استفاده می‌شود. این امر باعث می‌شود که ما شاهد ویژگی‌ها و مشخصات بسیار متفاوتی در انواع سلفون استرچ‌های تولید شده در بازار باشیم. به همین دلیل هم امکان استفاده‌های متنوع از آن‌ها با توجه به این ویژگی‌ها وجود خواهد داشت.

انواع استرچ سوپر پاور گزینه بسیار مناسبی برای ایمنی و محافظت پالت‌ها و اشکال مختلف بسته‌بندی هستند که محصولاتی از قبیل نوشابه، آب معدنی، پروفیل، لوله و اتصالات، تیشو، کاغذ، کارتن و… را می‌توان با آن‌ها بسته‌بندی نمود. این محصول که معمولاً در کارخانه‌های مختلف و برای بسته‌بندی در خطوط پرسرعت مورد مصرف قرار می‌گیرد، با توجه به نیاز مشتری جهت استفاده از حداکثر سرعت و عدم توقف خط بسته‌بندی، با فرمولاسیون متفاوت نسبت به استرچ‌های معمولی تولید می‌گردد. به نحوی که میزان کشش آن تا ۲ برابر بیشتر (مجموع ۶۰۰ درصد) افزایش یابد. پوشان پلاستیک انواع استرچ اتوماتیک و با کیفیت را متناسب با نیاز صنایع بزرگ تولید می‌کند که از کیفیت کششی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

مزیت‌های استرچ سوپر پاور

استرچ سوپر پاور در برابر پارگی و آسیب دیدگی از مقاومت بالایی برخوردار است و گزینه بسیار مناسبی برای محافظت از محصولات می‌باشد.استرچ سوپر پاور در ضخامت‌های ۲۲ الی ۴۵ میکرون، با عرض نهایی ۲۰۰۰ میلیمتر و با بالاترین میزان استحکام و کشش توسط کارخانه پوشان پلاستیک در حال تولید است. شایان ذکر است که این محصول از چسبندگی مناسب و استاندارد برخوردار بوده و بدون اختلاف ضخامت در سطح فیلم تولید می‌گردد. از ویژگی‌هایی که برای این محصول می‌توان نام برد:

  • مناسب برای برای ایمنی و محافظت پالت‌ها و اشکال مختلف بسته‌بندی مانند نوشابه، آب معدنی، پروفیل، لوله و اتصالات، تیشو، کاغذ، کارتن و…
  • مناسب بسته‌بندی در خطوط پر سرعت و کارخانه‌های بزرگ
  • مقاوم در برابر پارگی و آسیب دیدگی
  • قابل ارائه در ضخامت‌های ۲۲ الی ۴۵ میکرون و با عرض نهایی ۲۰۰۰ میلیمتر
  • افزایش سرعت بسته‎‌بندی و کاهش نیاز به نیروی کار
  • ارائه بهترین کشش

فیلم استرچ علوفه (Silage film)

استرچ علوفه عمدتاً برای حفظ علوفه‌هایی همچون، یونجه، ذرت و… استفاده می‌شود. این استرچ ارزش غذایی محتویات را حفظ کرده و از فرایندهای تخمیر نامطلوب آنها جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است برای این که استرچ علوفه بتواند به محافظت از این مواد برای زمان طولانی و در فضای باز بپردازد، نیاز به مقاومت خوبی در برابر شرایط آب‌وهوایی دارند. با ادامه مقاله همراه باشید تا درباره‌ی این استرچ و کاربردهایش اطلاعات بیشتری را در اختیارتان بگذاریم.

تولیدات دامی از گذشته تا به امروزه نقش خیلی مهمی در سبد غذایی ما داشته‌اند؛ سلامت و کیفیت مواد غذایی ما وابسته به سلامت دام‌ها است. بنابراین نیاز است تا با مهیاکردن شرایطی هستیم که از این تولیدات به‌خوبی نگهداری و مراقبت کنیم. برای مثال با نگهداری و محافظت از غذای دام‌ها می‌توان به بهبود کیفیت در این زمینه کمک شایانی کرد.

یکی از اقدامات مهمی که باید انجام دهیم، نگهداری و بسته‌بندی غذای این حیوانات به شکل صحیح با استفاده از نایلون بسته‌بندی استرچ علوفه است. این نوع از استرچ جزو دسته‌ی استرچ و یا نایلون‌های کشاورزی قرار می‌گیرد و می‌توان گفت پلی است برای ارتباط میان صنعت دامداری و دامپروری با صنعت ساخت فیلم استرچ علوفه.

فیلم استرچ علوفه (Silage Film) چیست

علوفه بخش خیلی بزرگی از تغذیه‌ی دام‌ها را در بر می‌گیرد. این علوفه در واقع همان پسماندهایی است که از مزارع تولید می‌شود، موادی همچون ساقه، برگ ذرت، برنج، تفاله چغندر و… است که به جهت فراهم‌کردن خوراک این حیوانات از این گیاهان علوفه‌ای استفاده می‌شود. به‌گونه‌ای که این علوفه‌ها جمع‌آوری شده و توسط نایلون‌های بسته‌بندی (استرچ علوفه) بسته‌بندی و سپس به‌عنوان مواد غذایی دام‌ها استفاده می‌گردد. استفاده از استرچ علوفه مزایایی مانند آنچه در ادامه اشاره می‌کنیم، دارد.

  • استرچ علوفه سبب می‌شود تا فرآیند تخمیر در علوفه‌ها افزایش پیدا کند که همین سبب بالارفتن ارزش غذایی آن‌ها برای دام‌ و طیور می‌شود.
  • با بسته‌بندی این علوفه‌ها توسط استرچ علوفه و نایلون می‌توان مدت‌زمان نگهداری علوفه را تا 2 سال افزایش داد و حتی ذخیره آنها برای مدت طولانی‌تر را ممکن کرد.
  • ذخیره و نگهداری این علوفه‌ها توسط استرچ سبب می‌شود تا این علوفه برای تایم زیادی تازه بماند که همین سبب بالارفتن کیفیت آن برای دام‌ها می‌شود.
  • این استرچ‌های بسته‌بندی در شرایط آب‌وهوایی مختلف قابل‌استفاده و به‌ سهولت جابجا می‎شوند.
  • استفاده از این نوع استرچ برای ذخیره‌سازی علوفه و خوراک دام‌ها راهی به‌شدت کم‌هزینه است.

فیلم استرچ خانگی

مبلمان یکی از لوازم چوبی است که برای حمل‌ونقل و جابه‌جایی آن‌ها نیاز است تا از ظرافت و احتیاط بالایی استفاده شود. بدنه مبلمان خانگی اگر به‌صورت درستی بسته‌بندی نشود ممکن است تا آسیب‌هایی همچون پارگی و سوراخ شدن مبل در پارچه و رویه‌، همچنین خراشیدگی و شکستگی در اسکلت آن ایجاد شود.

به همین دلیل باید به هنگام اسباب‌کشی و جابه‌جایی مبلمان و سایر لوازم چوبی و حساس خانگی از روش صحیحی برای بسته‌بندی استفاده کرد تا این آسیب‌ها به حداقل خود برسد. فیلم استرچ خانگی (Furniture stretch film) به عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم بسته‌بندی مبلمان است که به طور گسترده در اسباب‌کشی و جابه‌جایی استفاده می‌شود. با توجه به گران بودن هزینه مبل و راحتی، استفاده از این فیلم‌ها ضروری است.

بسیاری از مردم به این علت از فیلم استرچ استفاده می‌کنند تا در همین اسباب‌کشی و جابه‌جایی‌ها مبلمان  این لوازم کثیف نشوند. البته این تنها کاربرد استرچ نیست، در کارگاه‌ها و انبارهای نگهداری مبل نیز معمولاً از نایلون‌های کششی استفاده می‌شود. نگهداری طولانی مدت محصولات در کارگاه باعث کثیف شدن و نشستن خاک، گرد و غبار و کاهش زیبایی آن‌ها می‌شود. یک راه عالی برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از فیلم کششی است. انواع استرچ خانگی پوشان پلاستیک با مقاومت کششی عالی، بهترین انتخاب برای جابه‌جایی و نگهداری طولانی مدت وسایل چوبی، مبل و… است.

فیلم استرچ خانگی چیست

لازم است بدانید که مبل‌ها معمولاً از یک لایه نازکی از الیاف یا چرم ساخته می‌شوند به دلیل احتمال خراب‌شدن زودهنگام آنها بالاست. همین موضوع سبب شده تا مصرف‌کنندگان این محصول به فکر وسیله‌ای برای محافظت از مبلمان خود باشند تا از آنها در مقابل بسیاری از خطرات و آسیب‌ها محافظت کنند. همان‌طور که می‌دانید یکی از وسایلی که به عنوان محافظ عمل می‌کند فیلم استرچ مبلی است که با استفاده از آنها می‌توان طول عمر مبلمان را افزایش چشمگیری داد.

یکی از مسائلی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود در رابطه با این نوع از استرچ به خود مشغول کند این است که این استرچ خانگی آیا همان کاور مبل است یا نه؟ لازم به ذکر است فیلم استرچ خانگی با کاور مبل در واقع تفاوت دارد و مصرف‌کنندگان باید تفاوت میان این دو را بدانند تا با یکدیگر اشتباه نگیرند.

تفاوت بارزی که میان این دو است میزان طول عمر و طول مدتی است که می‌توان از آنها استفاده کرد؛ بدین‌گونه که کاور مبل محصولی است که دقیقاً به شکل و فرم مبل ما تولید می‌شود و به‌آسانی بر روی آن قرار می‌گیرد؛ همچنین خوب است بدانید که کاور مبل برای محافظت دائمی از مبلمان استفاده می‌شود و طول عمر بالایی را دارا هستند، اما در واقع فیلم استرچ خانگی برعکس کاور مبل، یکبار مصرف هستند و فروشندگان باید بعد از فروش مبلمان به مشتری آن‌ها را از مبلمان جدا کنند و کاربرد استرچ بیشتر برای تولیدی‌های مبل و کارگاه‌های مبل‌سازی به‌منظور محافظت از آنها است.

نکات مهم در خرید فیلم استرچ خانگی

علاوه بر مواردی که تا کنون در خصوص فیلم استرچ خانگی گفته شد، لازم است تا به یک سری از ویژگی‌های بارز آنها که می‌تواند کمک شایانی به شما برای خرید بهتر این محصول باشد، بپردازیم. این ویژگی‌ها را در ادامه خواهید دید:

  1. از مهم‌ترین ویژگی‌های استرچ خانگی که در هنگام خرید باید به آن توجه ویژه‌ای شود این است که مقدار انعطاف‌پذیری آن چقدر است.
  2. دیگر ویژگی مهم در خرید فیلم استرچ خانگی، میزان کشسان آن است. هر چقدر قابلیت کشسانی محصول بیشتر باشد، کار ما هنگام بسته‌بندی بسیار آسان‌تر می‌شود.
  3. نکته مهم دیگری که در خرید این استرچ‌ها توجه ویژه‌ای به آن شود، جنس و به تبع آن میزان داوم و طول عمر است.

فیلم استرچ دونر کباب

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بسته‌بندی مواد غذایی به دلیل حساسیت بالایی که دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از هر ماده‎ای برای بسته‎بندی غذایی نباید استفاده کرد. با استفاده از یک استرچ محافظ غذای مناسب مانع این می‌شویم که مواد غذایی (دونر کباب) خراب شود یا در معرض آلودگی‌های محیطی قرار گیرد. به همین جهت ما باید از وسیله‌ای برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کنیم که یک سری ویژگی‌ها و استانداردهای خاصی داشته باشد تا بتواند به طور مناسب از مواد غذایی محافظت کند.

فیلم استرچ دونر کباب یا مخصوص مواد غذایی

خوشبختانه می‌توان گفت که استرچ دونر کباب با دارا بودن تمام این ویژگی‌ها در رتبه نخست برای انتخاب اکثر کسب‌وکارها به جهت استفاده از آنها برای بسته‌بندی قرار گرفته است. در ادامه با برخی از ویژگی‌های این استرچ دونر کباب آشنا خواهیم شد:

  • چسبندگی بالا به جهت آسانی کار برای بسته‌بندی
  • دارا بودن قابلیت کشسانی قوی و قابل‌قبول به جهت بسته‌بندی
  • استحکام مناسب استرچ
  • شفافیت زیاد این نوع از استرچ
  • جلوگیری از واردشدن هوا و رطوبت به درون بسته‌بندی و جلوگیری از خراب‌شدن مواد غذایی

این نوع از استرچ پوشان پلاستیک قابلیت این را دارد که در ابعاد و ضخامت‌های گوناگون تولید بسته به نیاز مشتری تولید شود. با توجه به ویژگی‌هایی که درباره‌ی سلفون استرچ گفته شد، می‌توان ادعا کرد که این نوع از استرچ (استرچ محافظ غذا) می‌تواند مناسب‌ترین انتخاب برای افراد و بیزینس‌هایی است که کارشان مربوط به بسته‌بندی مواد غذایی است. در مقایسه با بسیاری از دیگر بسته‌بندی، استرچ ارزان‌تر است و مدیریت نگهداری و ذخیره آن‌ها نیز آسان‌تر است.

لازم است بدانید که این استرچ محافظ غذا (دونر کباب) به دلیل چسبندگی بالایی که دارد برای بسته‌بندی برخی مواد غذایی مثل ادویه‌ها یا آرد اصلاً مناسب نیست، اما در عوض برای محصولاتی که نباید در معرض هوا قرار گیرند می‌تواند بهترین انتخاب باشد. از کاربردهایی که از این استرچ برای آن استفاده می‌شود، می‌توان به بسته‌بندی انواع گوشت سفید و قرمز و انواع میوه‌ها، انواع سبزیجات، خشکبار و غیره اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پوشان پلاستیک، شماره همراه خود را وارد نمایید.